Thursday, December 31, 2009

Blog bersawang dan berhabuk


Assalamualaikum wbt...

Lamanya blog ni ditinggalkan.. Bersawang dan berhabuk. Saya boleh memberikan 1001 alasan. Hakikatnya, ia adalah alasan semata-mata..

Apakah antara AZAM tahun baru 2010 saya nanti untuk istiqamah dalam mengaktifkan blog??? Harap-harapnya macam itulah, insyaAllah... Tapi tak tahulah..

Thursday, October 15, 2009

Happy Birthday Uways Sayang!!!..2 Tahun

Alhamdulillah hari ini 15 Oktober 2009 genap umur Uways 2 tahun Masihi (3 Syawal kalendar tahun Hijrah).

Macam-macam gelagat dan ragam yang tak terlayan Abi Ummi..

Yang bestnya Uways akan defend Ummi kalau Abi “merepek” pada Ummi. Anak sulung lelakilah katakan..Uways “merepek” balik pada Abi..Hehehe..

Semoga Uways terus membesar menjadi anak Soleh, Pintar, Cemerlang Dunia dan Akhirat. Ameen..



Di kesempatan ini, kami ingin mengucapkan Tahniah kepada sahabat saya Nurulhidayah bt Nuruddin dan suami Mohd Shafiq Kassim atas kelahiran putera sulung mereka pagi ini. Rupa-rupanya dia nak keluar sama tarikh dengan Abg.Uways.. Semoga menjadi anak Soleh penyejuk mata ibu ayah.

Friday, September 11, 2009

Labbaikallahummalabbaik…


Alhamdulillah. insyaAllah kami 3 beranak akan bertolak ke Makkah-Jordan pada 11/9/2009- 3/10/2009. Subhanallah, Alhamdulillah, AllahuAkbar.

Perancangan asal adalah untuk mengerjakan umrah selepas membentangkan kertas kerja di Jordan, tetapi dengan izin Allah, Allah telah menjemput kami untuk menjadi tetamuNya di hujung fasa terakhir Ramadhan. 10 terakhir kami insyaAllah di Makkah dan merasai suasana Aidilfitri di sana. AllahuAkbar.

Blog saya akan berehat insyaAllah selama 3 minggu.

Selamat Hari Raya Aidilfitri. Maafkan saya sekiranya terdapat sebarang kesilapan yang telah dilakukan sekiranya ada.

AllahuAkbar, AllahuAkbar, AllahuAkbar, Walillahilhamd.. Selamat Bercuti..

Monday, August 31, 2009

2 kegembiraan pada Jun 2009.

Sepatutnya entry ini saya masukkan pada bulan Jun lepas. Tetapi tidak perlulah saya menerangkan kenapa dan kenapa sudah lama tidak mengupdate blog kerana akhirnya jawapan yang sama diberikan oleh kebanyakan orang. Hakikatnya, ialah alasan semata-mata. Oklah tidak perlu berbicara panjang soal itu. Kembali kepada topik utama.



Alhamdulillah pada bulan Jun yang lalu, ada 2 kegembiraan yang datang (juga yang ditunggu-tunggu) untuk kami sekeluarga.



1) Baiti Jannati


Saya yakin, setiap orang malah setiap pasangan pasti mengimpikan rumah idaman masing-masing. Saya juga dan hubby juga tidak terkecuali. Setelah sekian lama menunggu bermula December 2008, menghadapi pelabagai cabaran dalam membeli rumah pertama kami. Duit terutamanya, jadi terpaksalah “pekin” duit kata orang kedah. pekin=(jimat tahap Z).


Kemudian masalah lawyer yang menguruskan urusan jual beli rumah kami pula tiba-tiba bersalin, diberi kepada penggantinya yang telah tersalah memasukkan fail kami kedalam fail orang lain!. Namun dikatanya surat dari pemaju kami belum sampai. Kalau tidak kerana hubby yang follow up hampir setiap hari, sampai sekarang rasanya dia akan kata surat dari pemaju belum sampai. Macam manalah pembantu lawyer ni buat kerja..


Hampir setiap hari kami pusing-pusing naik motor ke taman. Lebih dari orang bercinta lagi. Tak masuk rumah, tengok pagar rumah pun jadilah. Betapa dasyatnya kemaruk nak masuk rumah baru. Hehehe. Uways sewaktu pusing-pusing dahulu


Akhirnya Alhamdulillah pada 15 Jun 2009 (Sabtu) kami telah selamat berpindah ke rumah baru yang terletak di belakang Batu Caves, Taman Gombak Permai. Untuk mengurangkan belanja, saya hanya bertanya dan meminta jasa baik anak didik di CFS PJ yang sudi untuk membantu. So terima kasih untuk mereka ini yang bersungguh-sungguh membantu.



Nak dikatakan rumah idaman pun, bolehlah juga. Sebab sudah tentu saya dan suami mengimpikan lot banglo besar dihiasi taman yang indah, atau mengadap pantai. Namun, apakan daya.Kami bukan business. Hanya makan gaji. Dengan kemampuan kewangan yang ada, rumah idaman ini yang mampu untuk kami sekeluarga. Rezeki buat masa ini. Alhamdulillah akhirnya kami boleh memiliki rumah sendiri setelah 3 tahun lebih menyewa.


2) insyaAllah kehadiran “orang baru”




Alhamdulillah, tidak lama lagi Uways akan menjadi seorang abang. insyaAllah duedate pada 28 Februari 2010. Doakan kesihatan saya dan kandungan agar selamat semuanya. Awalnya saya tidak merasakan apa-apa sama seperti Uways dahulu.



Saya agak sangsi sebenarnya apabila period lambat hampir 3 minggu. Saya Cuma melakukan “test” sendiri di rumah kemudian ke klinik uia untuk memastikannya. Alhamdulillah positif dan pada waktu itu usia kandungan 5 minggu. Syukur pada Allah kerana tiada apa-apa yang berlaku kerana sebelum itu saya agak lasak menyusun, mengemas, mengangkat barang dan kotak untuk membantu hubby dalam urusan perpindahan.


‘Ala kulli hal, selamat menjalani ibadah puasa. Kepada sahabat-sahabat sekalian, Jemput datang kerumah bila-bila senang. Alamat penuh nanti contact saya, raya nanti ke, bila datang ke Gombak ke.. tapi rumah kosong jelah.. xada barang-barang apa lagi pun.. Anyway, Ahlan Wasahlan..

Ramadhan, Merdeka dan Ulangtahun KAMI yang ke-3.


“Ahlan ya Ramadhan”


Saya agak ketinggalan sebenarnya untuk mencoretkan sesuatu tentang Ramadhan buat semua. Tetapi masih belum terlambat rasanya untuk saya mengucapkan Selamat menyambut Ramadhan al-Mubarak untuk semua pembaca, samaada yang secara tidak sengaja tersinggah ke blog ini, atau kepada sahabat-sahabat pembaca yang sentiasa menjengah ke blog peribadi saya ini.


Salam Ramadhan Al-Mubarak untuk sahabat-sahabat pembaca sekalian.. semoga segala amalan kita diterimaNya…

“Happy 3rd Anniversary”!!


Ramadhan kali ini adalah yang ke-4 untuk saya dan suami setalah genap tiga tahun menjalani kehidupan bersama sebagai suami isteri. Kali pertama ketika saya di tahun akhir pada tahun 2006, dirumah sewa pertama kami di taman sri Gombak fasa 8. Kali kedua ialah pada 2007, ketika mengandungkan Uways 8 bulan (puasa cukup, jadi tak perlu ganti ;) ). Bukan senang golongan wanita untuk berpuasa penuh sebulan Ramadhan ni. Hanya insan-insan terpilih dan bergelar isteri sahaja. Hehe.


Kali ketiga dengan kehadiran Uways sewaktu berumur 11 bulan di rumah sewa kedua di pinggiran Bt.Caves. Dan kali keempat ini insyaAllah, saya akan “berpuasa sebulan Ramadhan”. Biiznillah. Ya seperti dikatakan tadi, “hanya yang terpilih dan bergelar isteri”. Alhamdulillah dan insyaAllah Uways akan menjadi seorang abang tidak lama lagi!. :)


Alhamdulillah niat saya untuk menjarakkan 2 tahun kelahiran dimakbulkan Allah tanpa mengambil pil perancang.


Kali ini baru dapat saya rasakan erti “kesusahan” sewaktu mengandung. Ketika Uways, hubby yang merasakan “kesusahan” tersebut. Dulu saya tidak merasakannya sangat kecuali sakit untuk bersalin. Yang ini siapa pun tak boleh menganggungnya. Hanya yang bergelar ibu sahaja mengetahui “kesakitan” yang terpaksa diharungi.


Tapi Alhamdulillah, tidaklah seteruk mana, Cuma sakit di bahagian belakang dan loya yang saya fikir biasa untuk di awal kehamilan.


Sempena ulangtahun perkahwinan saya dan hubby yang ke-3 ini, ingin saya mengucapkan jutaan terima kasih yang tidak terhingga kepada hubby yang sentiasa membantu. Baik dalam urusan kerja seharian mahupun dan urusan kerja sampingan dan wajib yang saya ada. i LOVE you so Much!!.


Merdeka

Tidak dilupakan, Selamat menyambut ulangtahun keMerdekaan yang ke 52 sebagai rakyat Malaysia. !




i'm back..



After a long hectic period of time, Mardiana is back to write
something on her blog..

Tuesday, June 2, 2009

Congratulations!!! ;)





25 Mei 2009 (Monday) – invigilator for English and Arabic Placement Test (EPT/APT).
9.00 am- 12.00 noon. / 2.30-4.30 pm.

25 Mei 2009 (Tuesday) – central marking for APT (8.00 am- 3.00 pm).

Dan hari-hari yang berikutnya sibuk dengan urusan rumah baru.. :) (grill, lampu, kipas etc…)

Semester 1 2009/2010, bermula 2 June 2009, tapi untuk pelajar 1st year kelas akan bermula pada 8 June 2009. Sem ni saya akan mengajar 1st year students. Jadual akan dapat i.Allah Jumaat ni.

Kalau ada rezeki dapat mengajar my ex-students masa di Al-Amin dulu. Masa saya ajar diaorang waktu form 4, subjek Syariah Islamiah. Sekejap saja masa berlalu. Tengok-tengok diorang ni pun dah masuk ‘dunia baru’.

Yang gembiranya masa hari peperiksaan untuk EPT/APT, saya terserempak dengan beberapa orang dari mereka. Tapi yang banat saja. Kalau tak silap masa tu Amirah Hafit, Qurratua’ini (saya jaga exam hall dia).

So, bagi yang dapat di CFS P.J campus, jemputlah datang bilik cikgu.. kalau yang Nilai, jauh sangat nak datang sini, but kalau ada datang sini, boleh je bertandang.. :)

Dikesempatan ni, cikgu nak ucapkan sekalung tahniah kepada mereka. Semoga sukses dan terus cemerlang didalam apa jua bidang yang diceburi:


(sumber: blog cikgu syikin)

Banin

Abdul Rafiq Mat Admara – KDU
Abu dzar samsudin - Asasi Seni Bina, UITM
Al-Hasan Rosli - A-levels, TARC.
Ahmad Amin Aleman - Asasi Sains Komputer, UITM
Ahmad Azfar Tajudin - Dip Syariah, Darul Quran
Aiman Ahmad Muhamad - Usuluddin, Uni. Darul Iman.
Amirul aizat zainul azmi - Asasi Ekonomi dan Sains Pengurusan - UIAM Nilai
Anas Asnawi Gazali - Dip. Syariah, Darul Quran
Auzaie shamsul ma’arif – Asasi Undang-Undang, UIAM, Nilai
Asif Ahmad Hasbullah - Persijilan Darul Quran
Muhd asyraf roslan –A-Level, KYUEM-Physics UK( JPA)
Bg salman bg bakhtiar – Asasi Sains Hayat, UM
Muhd Afif Mustafa kamal – Mechenical Enginerring, Politeknik PD
Muhd ayman yazid- Asasi Ekonomi dan Sains Pengurusan -UIAM
Muhd Amirul Arif Ahmad - Cadet Pilot HM Aerospace, Langkawi
Muhd Adzfar Mohd Aris - Dip. Actuary Science, UITM Shah Alam
Muhd farhan aziz - Asasi Sains Kemanusiaan, UIAM
Muhd hasif azizan - Asasi sains kemanusiaan UIAM, Nilai
Muhd Hakim Ali Hanafiah - Asasi Sains Pertanian- UPM
Muhd mazran nordin - Asasi Seni Bina, UIAM
Mohd Zubeir Omar – Asasi Ekonomi dan Sains Pengurusan – UIAM Nilai
Muhd Halim Md Zin –A-Level, KYUEM(UEM)Finance-UK
Muhd Amar Redhawi – A-Levels, Kolej Mara Seremban, Accounting.(MARA)Australia
Muhd Nur As-Sobri Omar - Asasi Sains Hayat, UM
Syazwan shah -
Syahmi hasri - Asasi sains kemanusiaan UIAM, Nilai
Syed ahmad muhajjir – Asasi Human Science UIAM



Banat
‘Ammarah nazaruddin- Sains Fizikal – Matriks Penang
Adila Mohd Sha- Asasi Accountancy - UIAM Nilai
athira Mohd Sha- IB, Kolej Mara Banting-Medic (MARA)
Afiqah kamaruddin – A-Level, Kolej Mara Seremban, Accounting (MARA)Australia
Amirah Hafit- Asasi KEJURUTERAAN, UIAM, PJ
Amirah kamarudin- Asasi Arkitek ,UIAM, PJ
Anis nabilah abd hamid – Dip. Business, UITM Alor Gajah, Melaka
Aini farhana asmuni- Asasi Sains Hayat, UM
Hasbillah mazlan- Matriculation of Science, UITM
Khadijah khalid- Sains, Matrik N9
Liyana rosely- A-Level, KTJ, Geology(Petronas)US
Maryam mohd sahar- CERT Accounting Tech, UITM K.Trengganu
Nur 'Afifah Mohd Ali – Diploma Dakwah, Darul Quran
Siti Najiehah mizan – Dip Syariah, KUIS
Nasihah Sakinah mohd reduan- Asasi Sains Hayat, UM
Nasuha Mohamed ridza - A-levels, TARC.
Norshazwani mohd izhar- A-Level, Sunway College
Noor aminah kamilen - Asasi Usuluddin, UM
Nurfarhana Amran - Cert. Accounting. Tech UITM Shah Alam
Nur farhanah mohd s.bahri- Engineering, Taylor’s Univ College (MARA )-Canada
Nur ameera zainuddin - Dip. Civil Engineering, UITM Jengka.Phg
Nur Dalila Nas TAmimi - Dip. Accountancy UITM Shah Alam
Nur farah fatinah aznam- Dip Ukur Bahan, UITM, Perak
Nur Fathiah Abd Basir -Asasi Accountancy, UIAM, Nilai
Nur Hanani Nik Mohd Hasyudeen - Asasi Ekonomi dan Sains Pengurusan - UIAM Nilai
Nur Hanisah Omar -Asasi Kejuruteraan,UIAM, PJ
Nur hidayah ab. sukor –Diploma Syariah, Kuis
Nur Suhaila Salleh- Quantitative Science, UITM
Nur syakilah paimin – Dip. Culinary, UITM Penang
Nurul raihana amran- Allied Health Science, UIAM
Nurul hidayah syukor- Dip Syariah, KUIS
Nurul fahima abd latif – Tahmidi syariah dan undang2, USIM
Qistina Nafisah Iman Kamaruzzaman- Mech. Engineering, UTP(Petronas)
Rahimah rashid – Asasi Ekonomi dan Sains Pengurusan, UIAM, Nilai
Saleemah jamil- Asasi Ekonomi dan Sains Pengurusan -UIAM
Sarah zahirah razali – Asasi Sains Kemanusiaan, UIAM
Syafiqah Mohd Afdzal - Diploma Qiraat, Darul Quran
Siti atiqah kamarul zaman – Sains Fizik, Matrik, Perak
Siti Maryam Abd Latif - Cert. Acc. Tech (Sunway College)
Siti naimatul salwa maulad mustafa – Asasi B.I-UIAM
Sharifah Amina Al-Sagoff - Islamic Study DarZahrah di Tareem, Hadramout, Yemen
Sharifah khaulah syed omar – Asasi Farmasi, UIAM PJ
SHarifah salimah syed adnan- Asasi Sains Hayat, UM
Syazana Zahidah Muhd Uzir - Asasi sains kemanusiaan UIAM, Nilai
Wan Nur Nabila Wan Azhar - Asasi ekonomi dan sains pengurusan, UIAM, Nilai
Wan Nor Ira Izati Wan Izani - Perakaunan Matrik Kedah
Wan Nor Aqila Meor Abdul Wahab - Asasi Ekonomi dan Sains Pengurusan - UIAM Nilai
Wan mardhiyah wan muhammad- Sains, Matrik Kedah


Monday, June 1, 2009

Surat Pembaca Berita Harian- 23 Mei 2009.

Salam diucapkan kepada semua. Lama sungguh saya tidak mencoretkan sesuatu di dalam blog. Seminggu dua ini agak sibuk. Sebenarnya entry kali ini sepatutnya hendak dimasukkan awal, tetapi disebabkan kekangan waktu ditambah pula dengan internet yang bermasalah. Jadi hari ini baru saya berkesempatan untuk meletakkan entry ini. Entry ini telah diterbitkan pada hari Sabtu 23 Mei 2009, di dalam Berita Harian. Di bawah ini tulisan saya yang telah diedit oleh pihak editor (mungkin sebab terlalu panjang), untuk bacaan yang panjang lebar itu telah saya masukkan di dalam entry sebelum ini.
Tujuan saya menulis artikel berkenaan bukan niat untuk menyindir mana-mana pihak. Sebaliknya untuk menyatakan kesedihan saya terhadap segelintir pandangan masyarakat terhadap golongan agamawan. "Tidak berkualiti", hanya pandai bercakap, cakap kosong tidak berisi, tidak berfakta, bercakap atas angin dan sebagainya. Kadang-kadang, disebabkan hasil segolongan agamawan sebegini yang menjadikan orang yang mengambil jurusan / bidang agama dipandang sebelah mata.
Syukran.
-----------------------------

Jurusan agama perlu diceburi pelajar minda kelas pertama.
-Berita Harian 23 Mei 2009 (Sabtu)

SYABAS dan tahniah diucapkan kepada ibu bapa yang anak mereka berjaya mendapat tempat di institut pengajian tinggi awam dan swasta (IPTA/IPTS) sama ada dalam atau luar negara. Kita berbangga kerana mempunyai generasi pelapis yang semakin meningkat tahap kecemerlangan dari semasa ke semasa.
Namun, kecemerlangan bukan diukur atas kertas saja. Apa yang lebih penting adalah kecemerlangan aspek emosi, intelek, rohani dan jasmani perlu seiringan. Ingin dibangkitkan ialah ada segelintir masyarakat sejak dulu hingga kini menganggap pelajar atau anak yang kurang cemerlang patut dimasukkan dalam jurusan agama. Ia mungkin disebabkan pelajar itu tidak diterima mengikuti pengajian dalam bidang profesional dan komersial.

Ada benar penyataan yang menyatakan, daripada pelajar itu tidak mendapat apa-apa langsung, sekurang-kurangnya dengan mengikuti jurusan agama mereka dapat membekalkan diri dengan ilmu agama dan mampu mengajar kelak.
Jurusan agama dianggap jurusan kelas kedua, tidak memiliki nilai komersial dan ketinggalan zaman. Maka atas faktor itulah sukar untuk menemui pelajar cemerlang memilih jurusan agama sebagai pilihan utama. Jika ada pun, alasannya bidang agama subjeknya mudah untuk lulus.
Seharusnya kualiti pelajar yang diterima mempelajari bidang agama perlu seiring tahap kecemerlangan pelajar jurusan sains, perundangan dan jurusan lain. Untuk memahami agama memerlukan minda kelas pertama.

Pelajar yang bijak dan cemerlang bakal memahami agama dengan baik. Bahkan mereka boleh dianggap sebagai 'doktor' atau 'jurutera' pembangunan modal insan kepada masyarakat dan ummah keseluruhannya.
Hakikatnya, bidang agama bukan bidang picisan yang tidak mempunyai nilai. Apatah lagi dianggap bidang yang mudah. Bidang ini juga memerlukan keseriusan dan kecerdikan minda kelas pertama kerana untuk menilai maklumat agama yang pelbagai memerlukan ketekunan tinggi.
Bidang ini bukan bertujuan melahirkan penceramah di masjid atau surau yang hanya menjanjikan syurga atau neraka, apatah lagi mengambil kesempatan di atas kejahilan orang lain. Tetapi, ia adalah amanah kepada ilmu. Mana mungkin pelajar bidang agama terdiri daripada yang hanya cukup makan.
Jika diperhatikan kebanyakan pelajar jurusan agama mendapat kelulusan lebih rendah berbanding jurusan lain. Amat sedikit pelajar cemerlang memilih jurusan agama sebagai bidang pengajian pada peringkat lebih tinggi.

Kesan daripada bidang agama yang dikuasai pelajar 'cukup makan', ia menghumban generasi ini kepada pemikiran dan pengamalan agama yang jauh tersasar daripada roh syariat. Mereka sekadar menjadi pelengkap majlis, memenuhi masa terluang antara Maghrib dan Isyak di masjid atau tukang menyediakan air penawar.
Jika mentaliti masyarakat khususnya pelajar memiliki minda kelas pertama masih melihat bidang agama sebagai kelas kedua, maka pada dekad akan datang negara akan dipenuhi golongan agamawan yang mandul dan tidak dapat menyumbang ke arah kemaslahatan ummah.
MARDIANA MAT ISHAK,
Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.

Friday, May 22, 2009

Jadikan Bidang Agama Juga Sebagai Pilihan Utama Pelajar Cemerlang

Syabas dan tahniah diucapkan kepada para ibubapa yang anak-anak mereka berjaya mendapat tempat di mana-mana IPTA/S samada di dalam Negara mahupun diluar Negara.

Kita berbangga kerana mempunyai anak-anak generasi pelapis yang semakin meningkat tahap kecemerlangan mereka dari semasa ke semasa. Namun tahap kecemerlangan perlu diukur bukan sahaja diatas kertas. Apa yang lebih penting adalah kecemerlangan dari aspek emosi, intelek, rohani dan jasmani yang berjalan seiringan.

Apa yang ingin dibangkitkan disini adalah terdapat segelintir di dalam masyarakat sejak dulu hingga kini yang menganggap bahawa pelajar atau anak-anak yang “kurang cemerlang” patut dimasukkan ke dalam jurusan agama. Ini mungkin disebabkan pelajar tersebut tidak layak diterima bagi mengikuti pengajian dalam bidang yang lebih profesional dan lebih komersial.

Ada benar penyataan yang menyatakan bahawa, daripada pelajar-pelajar ini tidak mendapat apa-apa langsung, sekurang-kurangnya, dengan mengikuti jurusan agama, dapat juga mereka bekalkan diri dengan ilmu agama dan mampu mengajar kelak.

Jurusan agama dianggap satu jurusan kelas kedua, tidak memiliki nilai komersial dan ketinggalan zaman. Maka atas faktor itulah sukar untuk kita temui para pelajar cemerlang memilih jurusan agama sebagai pilihan utama mereka. Jika ada yang memilih pun alasannya mudah, “Bidang agama ini subjek-subjeknya mudah untuk skor”.

Seharusnya kualiti pelajar yang diterima untuk mempelajari agama perlu seiring dengan tahap kecemerlangan para pelajar jurusan sains, perundangan dan sebagainya. Ini kerana untuk memahami agama memerlukan minda kelas pertama. Para pelajar yang bijak dan cemerlang bakal memahami agama dengan baik. Bahkan mereka boleh dianggap sebagai “Doktor” atau “Jurutera” pembangunan modal insan kepada masyarakat dan Ummah keseluruhannya.

Hakikatnya, bidang agama bukanlah bidang picisan yang tidak mempunyai nilai. Apatah lagi dianggap bidang yang mudah dan enteng. Bidang ini juga memerlukan kepada tahap keseriusan dan kecerdikan minda kelas pertama. Ini penting didalam menilai maklumat agama yang pelbagai dan memerlukan ketekunan yang tinggi.

Bidang ini bukanlah bertujuan untuk melahirkan para penceramah dimasjid atau surau yang hanya menjanjikan syurga atau neraka, apatah lagi mengambil kesempatan diatas kejahilan orang lain. Tetapi ia adalah amanah kepada ilmu. Mana mungkin mereka yang belajar bidang agama hanya terdiri daripada para pelajar yang hanya cukup-cukup makan?.

Sekiranya diperhatikan kebanyakan pelajar jurusan agama adalah yang mendapat kelulusan yang lebih rendah berbanding jurusan lain. Namun tidak dinafikan, masih ramai golongan pelajar yang cemerlang yang memilih jurusan agama untuk didalami ketika memasuki universiti. Golongan pelajar yang “kurang cemerlang” ini boleh dianggap bernasib baik kerana terdapat “jurusan agama” yang membolehkan mereka meneruskan pengajian.

Kesan daripada bidang agama yang dikuasai oleh para pelajar “cukup makan” maka ia telah menghumban generasi ini kepada pemikiran dan pengamalan agama yang jauh tersasar dari ruh syariat. Bahkan mereka sekadar menjadi pelengkap majlis, memenuhi masa terluang diantara maghrib dan isyak di masjid, tukang menyediakan air penawar, dan sebagainya.

Sekiranya mentaliti masyarakat dan khususnya para pelajar yang memiliki minda kelas pertama masih melihat bidang agama sebagai kelas kedua. Maka pada dekad yang akan datang Negara akan dipenuhi oleh golongan agamawan yang "mandul" dan tidak dapat menyumbang kearah kemaslahatan ummah.

Satu Aliran Semata.

Terdapat satu trend dikalangan sesetengah ibubapa yang melihat bidang agama adalah tempat untuk anak yang tidak mampu meneruskan dalam bidang-bidang yang lain. Ini ditambah pula dengan sikap anak yang kurang memuaskan. Para ibu bapa akan mengambil keputusan drastik menghantar anak-anak tersebut ke sekolah-sekolah agama atau di pusat-pusat tahfiz semata-mata sehingga terdapat anak-anak ini yang ketinggalan pelajaran terus mengambil peperiksaan besar Negara (UPSR, PMR, SPM). Hasilnya, pencapaian mereka tidak seberapa.

Namun, ada juga segelintir anak-anak ini yang berjaya membawa kedua-duanya sekali. Kita cukup berbangga mempunyai anak-anak yang mampu menghafal 30 juzuk Al-Quran malah boleh terus cemerlang di dalam pelajaran. Ini yang kita inginkan. Namun, hakikat yang pasti, tahap kemampuan diri mereka adalah berbeza.

Al-Quran dan agama itu sangat penting untuk bekalan akhirat. Namun dalam konteks serta dunia yang serba mencabar kini, anak-anak juga tidak boleh dinafikan hak mereka untuk mendapatkan pendidikan yang sewajarnya demi masa depan mereka. Agama dan ilmu terkini perlu berjalan seiring. Agar ilmu terkini dapat diterokai, bekalan Agama menjadi pelindung diri.

Apakah para ibubapa inginkan anak-anak mereka menyalahkan mereka kelak kerana tidak diberikan pendidikan yang sepatutnya?. Beri mereka pendidikan seimbang yang sewajarnya. Kemudian apabila sampai masanya, beri mereka pilihan untuk meneruskan bidang pengajian yang mereka cenderung.

Selain itu, sekiranya pemikiran “tidak boleh pergi jauh, maka masuk bidang agama” ini menjadi satu trend di dalam masyarakat, maka akan lahirlah ustaz dan ustazah yang akan membawa fitnah kepada agama. Kisah-kisah Israiliyat dicanang, hadith-hadith palsu dibaca, pemahaman serta fakta agama diputar belitkan mengikut pemikiran sendiri, berceramah dengan niat untuk menjual produk di surau dan masjid, malah sukar pula untuk memisahkan diri dari adat dan budaya masyarakat setempat walaupun hakikatnya sesuatu perkara itu bertentangan dengan agama.

Sekiranya ini yang berlaku, maka bahayanya perlu dipandang serius oleh masyarakat. Masyarakat perlu sedar dalam mengambil dan menerima sesuatu perkara yang datangnya dari golongan agama. Belajar untuk mempersoalkan kesahihan sesuatu perkara serta dari mana sumbernya kepada golongan agama ini. Bukannya mengambil sikap menerima sahaja kerana yang bercakap adalah golongan agamawan.

Sekadar untuk renungan, sekiranya di dalam bidang agama ini dipandang sepi dan remeh, cuba bayangkan keadaan yang berlaku sekiranya pelajar yang “kurang cemerlang” dilepaskan juga untuk menjadi Doktor dan pakar. Apa yang akan berlaku? Sudah pastinya akan berlaku banyak kesilapan dalam mengubati pesakit. Bahayanya perkara ini didalam bidang agama perlu dipandang serius sebagaimana seriusnya perkara yang berkaitan dengan bidang perubatan.

Ini kerana, para ustaz dan ustazah ini merupakan “duta agama” di dalam masyarakat. Banyak perkara yang melibatkan hukum hakam, aqidah, malah amat berkait rapat dengan dunia dan akhirat.

Duta Malaysia di Mesir, Datuk Zainal Abidin Abdul Kadir mendedahkan ketika Program khas Pra-Al-Azhar di Universtii Al-azhar, universiti kedua tertua di dunia pada 17 November 2008. Terdapat tiga masalah yang biasa berlaku kepada pelajar kita di sana, iaitu lemah Bahasa Arab, penghantaran pelajar yang kurang berkualiti dan masalah kewangan pelajar.

Oleh yang demikian, tindakan Al-Azhar untuk mengadakan peperiksaan khas kemasukan seperti TOEFL dan TESL seperti yang dijalankan oleh universiti di Amerika Syarikat dan England adalah sangat penting dan dipersetujui. Ini kerana, bagi memastikan hanya pelajar terbaik yang dapat melanjutkan pengajian ke universiti tersohor tersebut.




Dorongan dan Galakan.

Akhir kata, saranan saya kepada para ibu bapa dan pendidik, pelajar yang menunjukkan tahap kecemerlangan “yang kurang” diberi galakan dan dorongan untuk terus belajar. Mereka perlu diberi peluang untuk mengikuti pengajian yang diminati. Bukan hanya untuk terus kedalam bidang agama. Beri mereka pilihan kelak, supaya ilmu yang digarap adalah kerana keinginan mereka sendiri.

Yang kedua, pelajar yang cerdik dan cemerlang diberi galakan dan dorongan untuk menyambung pengajian di dalam bidang agama. Kita tidak menafikan keperluan Negara didalam bidang Sains dan Teknologi. Namun pada saya, jadikan juga keperluan untuk anak-anak yang cerdik dan bijak ini mendalami ilmu di dalam bidang agama. Ini kerana mereka yang bijak inilah yang akan membawa kembali fakta agama yang sebenar. Perkara sebenar walaupun mungkin akan dianggap asing oleh masyarakat. Pelbagai perkara akan dirungkaikan oleh mereka yang cerdik pandai ini. Agar generasi akan datang mewarisi dan mencurahkan segala keilmuan yang sejati dari para Sahabat dan Salafussaleh.


dinaluzriq

UIAM

Wednesday, May 20, 2009

Uways Berpidato..??!!




Hari Isnin- 18/5/2009. Sepanjang perjalanan dari PJ ke Gombak saya dan hubby geli hati dan tak henti-henti ketawa. Sudah pasti penahan seorang penghibur setia kami, Uways.

Pertama, setiap kali Uways nampak kubah Masjid atau surau, pasti dia akan melaungkan Azan Mekah (cara Uways yang pastinya).
Kedua, selepas azan, dengan mimik muka serta pergerakan tangan, Uways seolah-olah berpidato (cara DSAI pun ada dan ceramah atau syarahan agama pun ada).
Ketiga, Uways menyanyi lagu ABC (versi bahasa Uways)

Azan versi Uways.

Azan Uways style azan Mekah. Baru saya teringat yang Uways tiru azan Mekah sebab selalu juga saya dan hubby buka youtube Azan Mekah pada Uways. Selalu juga Abi Uways tunjuk pada Uways cara Azan tu ketika dalam kereta.

Pidato versi Uways.

Pada mulanya saya tak perasan. Kemudian baru teringat yang sebelum ini pernah Abi Uways buat gaya berpidato di dalam kereta sewaktu saya dan hubby bersembang-sembang tentang kemelut politik di Malaysia didalam kereta. Uways juga sibuk nak bercakap, sehinggakan susah untuk kami bersembang. Kebetulan waktu itu ada ucapan petikan ceramah politik di dalam radio (Bernama Radio- Radio BR24), terus Abi buat gaya pidato pada Uways. Kemudian dia ikut. Dan semalam kiranya Uways masih ingat lagi. Saya baru perasan. Kelakar betul. Tapi memang tak faham apa pun.

ABC versi Uways.

Kalau kita nyanyikan lagu ABC, pasti mulut Uways terkumat kamit macam mengikut. Bila Uways nyanyi lagu ABC, bunyinya “chechabek…eiaachee”. Tapi separuh jalan. Di sekolah Uways rupa-rupanya ada ajar ABC, kebetulan saya juga bersembang dengan rakan yang turut menghantar anaknya, juga rakan sekelas Uways.

Bahasa Baru Uways

1 tahun 7 bulan baru boleh dengan perkataan yang ada huruf “i”. sebelum ni hanya “a”. baru boleh dengar Uways menyebut Abi dan Ummi (tapi bunyi Ammi). Antara perkataan lain yang saya ingat:

1) Allah (Abah)
2) Jatuh (tatuh)
3) Bird
4) Fish
5) Mak tok (bak tok)
6) Masjid (Bas jid)
7) Kakak (tatak)
8) Abang (abang)
9) Opah (pah)
10) Jentolak (ta ta tok)
11) Apa tu? (Ape tu?)
12) Nak
13) Mana? (Mano?)
14) Pak cik (Pa cik)
15) Kalau terjatuh sesuatu barang samada terjatuh atau sengaja dijatuhkan sendiri oleh Uways, pasti akan keluar, “Allah, jatuh (Abah, tatuh)”. Tiru Ummi cakap.



Sesungguhnya anak adalah anugerah Allah yang tidak ternilai. Pengubat dan penyeri hidup bagi ibu bapa. Sesuatu yang sangat rugi sekiranya pasangan yang berkahwin telah berniat dari awal untuk tidak memiliki anak atau inginkan anak dalam tempoh masa yang lama selepas berkahwin. Ada yang berlaku kepada pasangan yang berniat seperti itu, Allah makbulkan juga. Tetapi, samada dengan tidak memiliki anak langsung atau hanya mendapat anak setelah berpuluh-puluh tahun berkahwin malah setelah habis segala ikhtiar.

Nasihat saya buat pasangan yang akan berkahwin, yang masih dialam perkahwinan yang masih segar, elakkan niat seperti itu. Tiada apa salahnya dengan anugerah Allah yang tidak ternilai ini. Berdoalah agar kita semua diberikan rezeki anak-anak yang soleh dan solehah yang akan mendoakan kita kelak.

Semoga Hadith Rasulullah SAW ini menjadi renungan untuk kita semua.


عن أبي هريرة رضي الله عنه أن الرسول صلى الله عليه و سلم قال: ( إذا مات ابن آدم
.(انقطع عمله إلا من ثلاث: صدقة جارية، أو علم يُنتفع به أو ولد صالح يدعو له


“Apabila mati anak Adam, maka telah terputuslah amalannya melainkan 3 perkara; Sedekah Jariah, atau Ilmu yang memanafaatkannya, atau Anak soleh yang mendo’akan keatasnya” [Hadith diriwayatkan oleh Muslim, Abu Daud, Tirmudzi, al-Nasaa'i, dan al-Bukhari].


Doa anak yang Soleh untuk kedua ibubapanya adalah tidak sama dengan doa orang lain kepada mereka. Doa anak yang Soleh akan berterusan selagi hayat kita dan sewaktu kita telah tiada. Mudah-mudahan insyaAllah doa anak yang soleh ini akan membantu kita diakhirat kelak. Sama-samalah kita berdoa untuk kedua ibubapa kita.

Saya juga doakan untuk mereka yang tidak berniat seperti itu, namun masih belum diberi rezeki anak, insyaAllah mudah-mudahan Allah makbulkan permintaan saudara dan saudari.

Tuesday, May 19, 2009

16 Mei 2009 – Catatan Hari Guru buat seluruh warga Pendidik




Assalamualaikum wbt buat sahabat-sahabat serta pembaca yang bergelar Cikgu, Guru, Teacher, Ustaz, Ustazah, Pendidik, Murabbi dan Murabbiah. Harap masih belum terlambat mengucapkannya. Baru hari ini berkesempatan untuk mencoretkan sesuatu.



Selamat Hari Guru saya ucapkan terutamanya kepada :



1) Kedua orang tua saya (Cikgu Tn. Haji Mat Ishak Awang Mustaffa dan Cikgu Hjh. Siti Rohani Abdullah). Guru pertama dan yang paling hampir dengan saya.


2) Guru-guru ketika saya di Taski ABIM. (1988-1989)


3) Guru-guru di Sekolah Rendah Islam (ABIM) a.k.a Sek. Ren. Islam Alor Setar, Jalan Pegawai. (1989-1995)


4) Guru-guru Maktab Mahmud Alor Setar, Jalan Pegawai. (1996-2000)


5) Para pensyarah di UIAM. (2000-2009)


6) Guru-guru di Sek. Men. Islam Al-Amin Gombak (rakan-rakan sewaktu saya menjadi guru di sini- 2007-2008)


7) Seluruh warga pendidik (termasuk diri sendiri :) ) .




Saya teringat nasyid ketika saya dan rakan-rakan membuat persembahan sempena Hari Guru suatu ketika dahulu ketika sekolah rendah. Kalau masih ingat, nasyid ini juga dinyanyikan semula oleh kumpulan AEMAN (Jasa Guru).



Jasa guruku tak terhingga


Aku tidak melupakannya


Banyakku dapat ilmu dari padanya


Jasanya ku kenang sampai bila-bila


Guruku mengenalkan ku pada Tuhanku


Rasul dan wali juga diberitakan


Para malaikat dan juga akhirat


Segala suratan Allah yang menentukan


Guruku mengajar berakhlak mulia


Berkasih sayang sesama manusia


Bertolong bantu dan juga bersatu


Berkorban berkhidmat menabur jasa


Guruku menanamkan cinta akhirat


Menyedarkan aku dunia sementara


Jangan lalai jangan terpesona


Bertaqwa sebagai bekalan ke sana


Aku berdoa kepada Tuhanku


Agar dosa guruku di ampunkan


Jasanya padaku diberi pahala


Di akhirat darjat guruku ditinggikan




Sesungguhnya amanah dan tanggungjawab yang dipikul oleh setiap guru adalah sangat mulia. Lebih mulia lagi sekiranya disertakan dengan niat serta keikhlasan untuk mendidik anak bangsa agar menjadi manusia yang berilmu, berguna kepada masyarakat dan agama. Bukan niat kerana terpaksa atas faktor itu sahaja pilihan yang ada. Sesungguhnya setiap pekerjaan akan menjadi satu ibadah sekiranya berpaksikan niat yang betul.

Selamat Hari Guru semua!!.

Tuesday, May 12, 2009

Sayonara Semester 3 08/09

Alhamdulillah semester 3 08/09 telah berakhir minggu lepas ( 7 mei 2009). Maka akan bermulalah perjuangan menempuh musim peperiksaan untuk semua pelajar yang mengambil semester 3 di CFS IIUM. Tak terkecuali para pelajar saya LQM 1062 yang akan menduduki peperiksaan tersebut pada 14 Mei 2009. Sangat enjoy mengajar mereka ni. Bittaufiq wannajah!!.



Pelajar jurusan : Allied Health Science., Bio. Sc., Physc. Sc. , Dentistry., Medic, AED, ICT, Engine.






Ex-Pelajar SMI Al-Amin.

Saya terkenangkan ex-pelajar saya ketika saya berkhidmat di SMIAAG. Tahun 2007. ketika itu saya mengajar mereka ketika tingkatan 4. Pendidikan Syariah Islamiah. Setelah 2 tahun, sekarang mereka akan memasuki alam baru sebagai mahasiswa. Saya sentiasa mendoakan kejayaan anak-anak murid saya.

Saat yang saya akan kenang, ketika sesi praktikal sembelihan ayam + BBQ. Memang sedap masakan diaorang nie!. Mereka memberikan komitmen yang sangat baik.

Gambar bersama mereka (coming soon)…



Walau apa jua bidang yang diceburi dan dimana sekalipun tempat yang dihuni, hanya satu nasihat saya, jaga diri, maruah ibu bapa dan Maruah ISLAM. Bawa dan hiasilah diri dengan segala ilmu dan didikan guru-guru yang pernah antum dapat di Al-Amin.

Jangan lupa untuk maklumkan kepada cikgu dimana tempat yang kamu dapat ok. Kalau mendapat jurusan Sciences di Pusat Asasi UIAM, jemputlah datang ke bilik cikgu. Lama tidak mendengar khabar antum. Bilik B 213, Bangunan Quranic Language Department / English Language Department.

Ok..see ya!!!!


Room B213
CFS IIUM PJ

Sunday, May 3, 2009

<< Home Dec 09 >>

Alhamdulillah kami berkesempatan untuk berjalan-jalan mencari idea dan maklumat untuk rumah baru kami insyaAllah.

Balik dari Office, sekitar jam 3.00 petang, kami bertolak dari PJ ke KLCC dimana berlangsungnya Home Dec09 bermula 30 April 2009 sehingga 3 Mei 2009. Sengaja memilih hari bekerja untuk mengelak cuti umum Hari Pekerja dan Cuti Hujung Minggu. Ramai orang sangat susah nak berjalan.

Nak tau Uways jumpa siapa? Jeng.. jeng..jeng… tengoklah gambar ni..

Uways muka blur..terkejut kot..



Ha.. kenapa? Tak percaya? Cuba teka siapa peminat siapa? Uways peminat Eric Leong? Eric Leong peminat Uways? Ummi peminat Eric Leong? Eric Leong peminat Ummi? Uways peminat Ummi? Atau Ummi peminat Uways? Hehehe.

Macam-macam ada Home Dec ni. Saya saja bawa lampiran kira-kira yang telah dibuat oleh beberapa kedai yang kami survey untuk renovation dapur. Tengok-tengok harga yang dikatakan “diskaun” itu jauh lebih mahal dari yang kami survey di kedai-kedai yang tidak menawarkan promotion pada tempoh tertentu.

Memang betul seperti yang pernah saya baca dalam beberapa laman web tentang promosi barangan pada tempoh waktu tertentu. Pengguna jangan mudah terpengaruh dengan “harga promosi” yang ditawarkan. Silap-silap haribulan harganya jauh berbeza dari yang sepatutnya. Pengguna yang menjadi mangsa.

Apa yang tidak bernasib baik. Kami kena saman. Tak patut betul. Parking Kereta semua full. Sepatutnya boleh consider. Dahla masa tu pukul 6.15 petang!!. Semua kereta yang parking area situ semua kena saman.

Satu Episod berakhir: Satu Lembaran Baru bermula


Imbas kembali…

“Alhamdulillah. Settled.. :) ”. SMS dikirim pada hubby sejurus semua urusan selesai.

Alhamdulillah jam 5 petang 4/2/2009 telah mengakhiri satu episod lama dan telah membuka satu lembaran baru dalam diari kehidupan. Alhamdulillah hanya ucapan syukur yang dapat dilafazkan atas pertolongan Allah dalam memudahkan segala urusan.

Hari ini (4/2/2009) adalah merupakan antara hari yang paling menggembirakan saya bagi permulaan tahun ini.


Thesis selesai

Alhamdulillah setelah hampir 5-6 bulan bertungkus lumus menyiapkan thesis MA, dan target untuk menyiapkannya pada Januari 2009 akhirnya selsesai. Setelah Viva dan siapkan segala correction dari second reader pada minggu lepas.

Saat yang akan saya kenang dan sukar dilupakan adalah ketika saya sanggup ke Hotel Sri Cempaka di Cheras semata-mata untuk mendapatkan 1 tandatangan pengesahan dari Ustaz Shamsul Jamili (2nd reader) pada hari Selasa. Masih belum sampai dirumah, waktu tu di Taman Melati, telefon ustaz kalau-kalau hari Rabu ustaz ada singgah ke uia (memandangkan ustaz ada kursus di hotel tersebut dari hari Selasa sampai Khamis). Kalau boleh saya tak mahu bertangguh sekiranya perkara itu boleh dielakkan.

Saya akan rasa rugi kalau sepatutnya hari Rabu saya sudah boleh hantar thesis ke department+kuliyyah, tetapi hanya disebabkan 1 tandatangan sahaja saya terpaksa menangguh kepada Jumaat, satu kerugian pada saya. Setiap hari merupakan waktu dan detik yang sangat berharga.

Di Taman Melati lebih kurang jam 7.30mlm,ustz bagi tau kalau ok, datang ke hotel sebelum 8.30 malam sebab program ustaz bermula jam 8.30mlm. Jadi kiranya dari Tmn Melati terus ke Cheras berdekatan Pandan Indah. Alhamdulillah saya samapi dan solat di hotel tersebut. Tunggu ustz untuk dapatkan signature. Walaupun Uways tidur. Kesian dia. Lega saya bila dah dapat signature ust. Bermakna hari Rabu saya dah boleh hantar thesis complete ke department.

Rabu. Segalanya berjalan mengikut perancangan. Check balik thesis apa yang patut. Print. Binding. Isi form. Ulang alik entah berapa kali dari IRK building ke HS building, kemudian ke CPS. Penat memang penat. Tetapi disebabkan tak mahu berlengah dan bertangguh lagi. Sampai saya terlupa untuk makan tengahari. Hanya sempat minum susu.

Dan terakhir ke CPS untuk dapatkan confirmation letter yg mengatakan thesis saya sudah selesai. Surat ini penting untuk saya sebagai pengesahan kerja.Alhamdulillah segalanya berjalan baik. Syuukur…. Tetapi malang sekali macam-macam perkara berlaku. Semuanya kerana Officer yang “sangat komited”. Apa pun perkara sudah selesai.

uways nyenyak tidur atas sofa hotel



27/4/2009 (Isnin)

Alhamdulillah hari ini hari yang sangat penting dan bermakna. Paling mengembirakan. Secara rasminya saya menjadi staff tetap di UIAM. Celpad Lecturer di bawah Quranic Language Division (Jabatan Bahasa Arab) Petaling Jaya. Alhamdulillah setelah menunggu sekian lama.

Sepatutnya kalau diikutkan logik, saya sudah boleh diconfirmkan awal. Syarat yang ditetapkan hanya surat pengesahan Master dari CPS. Saya hantar thesis lengkap pada 16/2/2009. Entah masalah apa yang “officer yang komited” itu di CPS sibukkan menyebabkan thesis saya tidak dapat masuk senate endorsement. Malas saya nak ceritakan disini kes yang berlaku. Alasan yang diberikan sangat tidak munasabah. Sebab thesis saya dalam Bahasa Arab. Tak masuk akal langsung. Akhirnya endorsement ditunda sampai bulan 4.

Pesanan saya kepada mereka yang akan dan sedang berurusan dengan officer di CPS, selalulah follow up. Kadang-kadang mereka terlepas pandang… wallahu’alam.

‘Ala kulli hal, Alhamdulillah segalanya sudah selesai…


Sunday, April 26, 2009

Jalan-Jalan Hujung Minggu

Ahad (26/4/2009). hanya duduk di rumah sebab penat kelmarin seharian keluar.



Sabtu kelmarin (25/4/2009) sangat memenatkan. Seharian kami sekeluarga keluar. Dari pagi sampai malam. Saja berjalan-jalan setelah sekian lama abi uways “bekerja” dengan thesisnya.

Pagi

Kami keluar jam 9.00 pagi. Menuju ke Medan Selera Tanglin. Nak mencuba nasi lemak terkenal di sana. Nasi Lemak Tanglin. Area Taman Rama-rama, Balai Polis Bukit Aman. Saja nak cuba. NLT selalu sponsor dalam TV. Rasanya not bad. Sedap juga. Sebab ada satu lagi nasi lemak yang lebih sedap. Iaitu nasi lemak di Jalan Sg. Pusu. Warung kecil sahaja. Tapi nasi lemak mak cik tu memang sedap. Buka pagi sahaja. Kalau mak cik tu buat promosi besar-besaran. Mesti tak menang tangan punya!.

Balik semula ke bab Nasi Lemak Tanglin. Memang sangat ramai. Sampai kena beratur panjang. Hmm keseluruhannya saya bagi 9/10.







KLIBF 09.





Selepas makan, kami terus ke Pesta Buku Antarabangsa 09 di PWTC. Hajat dihati ingin mendengar wacana buku Ust. Hasrizal @ saifulislam. Tetapi keadaan Uways yang tidak berapa sihat tidak mengizinkan saya untuk mendengar.

Penat. Ramai sangat orang. Bergilir saya dan hubby dukung Uways. Kalau tunggu Uways jalan sendiri akibatnya esok pun tak habis. Mungkin juga terselit di celah orang ramai. Tetapi saya yang banyak dukung Uways. Sebab Uways nak ummi sahaja yang dukung. Masih terasa otot tangan dan kaki yang sakit. Macam usung beras la Uways..

Buku yang dicari tak jumpa, yang dibeli akhirnya hanya Majalah Impiana dari Karangkraf. Ummi dapat majalah kegemaran, Abi dapat t-shirt percuma, Uways dapat belon. Oklah tu. Buku-buku PTS pun saya memasang niat untuk mendapatkannya lepas Pesta Buku. Terlalu ramai orang di booth PTS. Agak sukar untuk membelek dan membeli. Dengan dukung Uways lagi.

Kiranya banyak berjalan-jalan sahaja. Terjumpa adik-adik Ma’ahad dulu. Ukhti Firdaus yang bekerja dengan PTS sekarang. Apa yang agak terkilan, saya berselisih dengan Ummu Saif, tapi tak tertegur pula. Banyak kali juga rasanya. Hati nak tegur tapi mulut berat nak keluarkan salam. Hanya senyuman. Sebab takut tersilap orang. Tengok dalam gambar dan yang berhadapan macam lain. Bila tengok balik dalam gambar di blog saifulislam, memang tidak syak lagi. Saya cam tudung dan baju yang dipakainya. insyaAllah ada kesempatan boleh kenal bersemuka.

Restoran Cina Muslim.

Balik dari PWTC, kami mencari-cari tempat makan yang ada kelainan. Perjalanan diteruskan lagi ke PJ. Restoran Cina Muslim Muhammad Chan Abdullah. Memang sedap. Berdekatan dengan Restoran Fend Ikan Bakar dan Ani Sup Utara. Kedainya bersih dari sesetengah kedai melayu kita. Tukang masak seorang cina muslim. Siap pakai kopiah lagi. Menu yang saya ingat namanya "ayam masak hong kong style".





nyum nyum...








Jamu mata

Lepas makan, singgah sekejap di kedai perabot. Survey mana yang berminat di hati dan berkenan dimata. Memang ada yang dah terpaut. Cuma niat terpaksa ditangguhkan. Tunggu dulu bila sudah masuk rumah baru. insyaAllah. :)

Petang sebelum balik, jalan-jalan pusing area rumah baru insyaAllah. Kalau tidak ada aral, dalam bulan 5. Di mana? Tunggu… secara rasminya akan dimaklumkan di blog..

Balik rumah sekejap. Mandi solat maghrib kemudian isyak. Kemudian keluar lagi. Ronda-ronda KL pada waktu malam. Pergi klinik, sebab abi Uways tidak berapa ok. Tak sihat pun boleh berjalan-jalan lagi tu. Singgah di Kampung Baru makan Keoteaw Goreng. Tapi Uways pula tak nak duduk diam. Main ais. Kalau ambil, menangis. Tak nak bagi sebab dia batuk. Akhirnya saya ambil gelas kosong dan straw. Biar main dengan gelas dan straw. Uways mula mengamuk bila dah mengantuk. Nasib baik dah selesai makan. Jam pukul 11 lebih. Naik kereta terus mata terlelap. Uways penat kot dah seharian berjalan-jalan.


Kami pusing-pusing kawasan Taman Tasik Titiwangsa. Tengok orang main kereta control. Best juga. Macam racing kereta betul. Cuma kecil dan comel sahaja. Uways tidur, jadi tak dapatlah dia tengok. Abi dan Ummi saja yang layan.

Yang sedihnya malam tu, dalam perjalanan pulang, terlihat pasangan anak-anak muda Melayu. Berpacaran. Lupa diri, lupa agama. Kalau nak kahwin, orang sekarang fikir nak kahwin itu susah. Duit tak cukup. Mak ayah tak bagi. Akhirnya lorong yang salah juga menjadi pilihan. Demi cinta relaku korbankan segalanya.

Keadaan malam itu tidak mengizinkan kami untuk menegur. Akhirnya kami terus balik. Dalam perjalanan kepala hanya memikirkan nasib dan masa depan anak-anak melayu kita. Hanya doa minta dijauhkan Allah untuk anak cucu dan generasi akan datang.


Badan Penat. Perut Kenyang. Mata Berat. Balik rumah tidur. zzzzzzzzzzz

Saturday, April 18, 2009

Musoddiq dalam kenangan…








17/4/2009 (Jumaat)

Ketika ini saya teringatkan arwah. Seorang anak kecil yang masih belum memahami apa-apa telah kembali menemui Pencipta dirinya yang berhak pada tanggal 14 / 4 /2009 (Selasa), jam 10.40 pagi. Ahli syurga ini baru belajar berjalan. Namun Allah lebih menyayanginya. Hari ini cukup 4 hari ahli syurga ini disemadikan.

Musoddiq. Anak kepada abang kandung saya (Marhaizan) dan kakak ipar/kakak kepada Azani (kak wahida). Baru berumur 1 tahun 2 bulan. Inilah anak sulung mereka. Bahkan hanya inilah satu-satunya permata yang ada buat masa ini. Cucu keempat disebelah saya dan cucu sulung di sebelah Azani. Uways belum sempat untuk mengenalinya, apatah lagi untuk ditinggalkan memori bersamanya...

Seperti tidak percaya. Ketika itu (selasa 14/4/2009) di dalam kelas. Saya menerima panggilan dari hubby jam 10.45pagi:

Hubby: sayang tau tak pasal musoddiq?
Saya: kenapa?
Hubby: Musoddiq dah tak ada.
Saya: Innalillahiwainna ilaihi raji’uun..Ya Allah!! Betul ka ni?
Hubby: baru tadi abg. Ijan telefon. Kata dia “tarik”. Jom kita balik.
Saya: ok, nak settlekan kelas ni, pastu Diana naik atas.

Allah. Lemah anggota badan saya. Saya cuba menghabiskan kelas secepat mungkin. Saya telah maklumkan pada mereka. Students saya perasan. Saya tidak boleh fokus dengan apa yang saya terangkan di dalam kelas. Terasa ingin segera sampai ke Alor Setar. Terbayang-bayang wajah bulat comel musoddiq. Bulu matanya yang melentik.

Terasa seperti baru semalam menerima berita gembira menyambut kedatangan orang baru. Terasa seperti baru semalam kami menziarahinya di Hospital Seberang Jaya Pulau Pinang. Namun taqdir telah menentukan. Di Hospital yang sama beliau dihentikan nadinya.

Baru semalam (Isnin 13/4/2009) saya bersembang dengan kak wahida:
Saya: sihat ka semua? Musoddiq pandai apa dah?
Kak wahida: Alhamdulillah sihat, boleh berjalan dah..tapi jalan cara diala..
Saya: tak sabaq nak balik, tp x tau la bila boleh balik, mungkin tunggu budak cuti semester kot..

Masih terngiang-ngiang dialog saya dan kak wahida sehari sebelum menerima berita sedih ini.

Kami bergegas pulang ke Alor Setar dari Kuala Lumpur. Memang laju hubby memandu, dengan harapan sempat bertemunya untuk kali terakhir. Tetapi tiada rezeki kami untuk menciumnya buat kali terakhir. Allah, kecewa saya. Kami sampai lewat petang. Beliau disemadikan jam 4.00 petang.

Punca kematian.

Doktor tidak dapat pastikan punca sebenar. Menurut cerita sebab “tarik”. Hari 14/4/209 (Selasa) tu kak wahida dapat panggilan dari pengasuh Musoddiq. Dia muntah keluar air yang banyak. Kak wahida bergegas dan terus membawanya ke klinik. Masa tu nadi semakin lemah. Lalu terus dihantar ke Hospital Seberang Jaya Pulau Pinang. Di sana, beliau menghembuskan nafasnya yang terakhir.

Ayah, mak serta adik saya mengambil mereka di sana. Membawa jenazah untuk disempurnakan di Alor Setar. Saya tidak dapat membayangkan keadaan abang saya yang memangku anaknya yang sudah tidak bernyawa sepanjang perjalanan dari Pulau Pinang ke Alor Setar. Sebak saya memikirkannya.

Saya didalam perjalanan, hanya melihat gambar terakhir bersamanya ketika mereka datang ke Kuala Lumpur. Kami pergi ke Melaka beramai-ramai. Bersama keluarga Pak Tam dan kak Niza. Itulah kali terakhir saya mencium dan bermain dengannya. Mereka tidur dirumah kami.

Sejurus sampai ke rumah kak wahida di Tanjung Bedil saya terus mendapatkannya. Sebak. Hanya ucapan sabar dan takziah atas pemergian anakanda tersayang. Saya masih ingat lagi kata-katanya ketika kami berpelukan, “Allah bagi pinjam sat saja…” (Allah bagi pinjam sekejap sahaja”). Benar Allah ambil kembali hakNya. Kita tidak mampu berbuat apa-apa.

Mak Teh dan Pak Teh (panggilan saya untuk ayah dan ibu mak kak wahida) ada menceritakan ketika dimandikan ada kesan lebam di bahagian belakang badan Musoddiq. Mungkin jatuh. 2-3 minggu sebelum pemergiannya, mak saya juga ada mengatakan badan Musoddiq susut. Musoddiq tidak lalu makan, tidur menonggeng. Mereka berubat cara cacing. Tidak disangka. Mungkin sebab lain.

Abang saya juga ada menceritakan Musoddiq manja dan inginkan belaian dan meminta untuk didukung, seolah-olah ingin mengatakan, “abi, Musoddiq dah nak pergi tinggalkan Abi dan Ummi ni..”. Abang saya pernah juga mengatakan kepadanya setelah mendapat berita insyaAllah untuk kehadiran adiknya, “Musoddiq kena duduk baik-baik, musoddiq dah nak jadi abang ni..”. Sedih saya teringatkan ceritanya. “Duduk baik-baik seperti ada maksud yang tersirat. Selamanya beliau akan “duduk baik-baik”. Sedihnya saya…

Jenazah dipakainkan jubah putih, berkopiah. Saya tidak sempat menyaksikan semua itu. Hanya doa untuk mereka.

Doakan mereka untuk TABAH dan KUAT

Apa yang saya harapkan dan doakan, mereka tabah dan kuat untuk menghadapi hari-hari mendatang. Kami sekeluarga teramat sedih atas pemergian Musoddiq. Apatah lagi ibu dan ayah kandungnya.

Tidak dapat saya bayangkan bagaimana mereka akan melalui kehidupan selepas ini untuk memulakan tugas semula selepas cuti kematian. Rumah yang sebelum ini ceria dengan ketawa dan tangisan akan hilang. Sunyi dan Sepi. Bagaimana keadaan mereka apabila melihat pakaiannya, susu yang masih berbaki, pampers yang masih ada, tilam yang menjadi tempat arwah bergolek dan bermain. Setiap sudut di dalam rumah pasti akan teringatkan mereka kepada Arwah. Ya Allah, berilah kekuatan dan ketabahan kepada mereka…insyaAllah Musoddiq akan menanti abi dan umminya di syurga…Amiin…







gambar-gambar terakhir ketika mereka berkunjung ke rumah kami. Gambar di rumah kak ina, sebelum bertolak ke Melaka.




p/s: permintaan saya agar sahabat-sahabat dapat sama-sama mendoakan mereka lebih lebih lagi kak wahida yang berbadan dua. Doakan agar semuanya selamat. Agar keceriaan dapat kembali mengisi kekosongan dan kesedihan.

Saturday, April 11, 2009

Pita Pizza “Ala Carte”..Jom cuba..!!!



Bulan lepas, saya berkesempatan membuat makanan kegemaran hubby “Pizza”. Resepinya saya ambil dari rancangan Ala-Carte yang disiarkan setiap Ahad, 5.00 ptg dalam siaran ntv7. hmm not bad..


Hubby kata rasa macam pizza hut. Chewwah..kembangla suami puji.. hehehe. Uways pun suka. Sampai botol sos masuk dalam bekas makanan dia. Main sos.
Resepinya mudah saja. Bahan pun senang cari. Tak perlu buat doh sendiri. Yang penting, Sedap!. Ok, saya nak kongsi resepi “Pita Pizza” ini. Saya tak ikut sebiji macam yang ala-carte, ada reka cipta sendiri juga. Yang asas, resepi ala-carte.
Bahan-bahan:

1. Roti Pita
2. Cili banggala (hijau, merah, kuning- kalau nak sikit saja, takut cili banggala ni kalau tak guna cepat mudah rosak, jadi beli sebiji yang hijau pun dah cukup).
3. Bawang besar (potong tak besar, tak kecik-potong saja ikut suka)
4. Nanas tin (potong nipis, kecil-kecil)
5. Tomato (potong nipis atau dadu –ikut suka)
6. Sosej (potong bulat-bulat)
7. Ayam (rebus letak garam dan lada sudah sikit lepas tu carik-carik)
8. Mozzarella cheese
9. Sos Prego
10. Olive Oil
11. Oregano

Cara buat:

1. Sapu olive oil atas roti pita, kemudian sos prego. Lepas tu susun saja semua bahan-bahan tadi, tak terlalu penuh dan tak sikit sangat . Yang nak makan pun kita juga.. (tomato, cili banggala, bawang, nanas, sosej, ayam, tabur sikit oregano)


2. tabur cheese. Bakar 10-15 minit dalam 180ºc.

3. lepas tu boleh makan.. yummy!!.. Selamat Mencuba!

New Semester Begins..Time to get to Work..

Agak lama saya tidak mengupdate blog. Awal semester ni macam-macam benda yang perlu dibuat. Walaupun dah masuk minggu ke-4.

Saya diamanahkan untuk membuat soalan mid-term LQM 1062. Dah selesai, Alhamdulillah.

Ada beberapa perkara lain yang perlu dibuat. Malas pun antara sebabnya juga.


Sem 3 08/09.




Maryam-pelajar Nigeria yang memakai baju kurung..




Semester ni saya mengajar 1 group sahaja. Satu subjek sahaja. LQM 1062, Group 1. Isnin (10.00-1.00), Selasa (11.00-1.00), Rabu (2.00-5.00), dan Khamis (10.00-1.00).




Semester ini agak berlainan dari yang sebelum-sebelum ni. Semester ni ada 2 orang pelajar international. Lelaki dari Sudan dan yang perempuan dari Nigeria. Berbanding semester lepas hanya seorang pelajar international, perempuan. Dari Tajekistan. Lawa. Hehehe..


Seronok mengajar mereka ini. Antara gambar yang saja diambil sebagai kenangan selepas menguji mereka dengan Crossword Puzzles yang kata mereka agak susah. Hmm Tapi saya rasa macam senang saja. :) Tapi lepas siap dan dapat jawapan. Senanglah pulak ye.






Friday, March 13, 2009

"Doktor bukan semuanya tahu".

“Doktor pun bukan semuanya tahu”. Saya membuat kesimpulan awal kepada suami. Kerisauan kepada Uways mempengaruhi emosi.



Sebaik pulih dari selsema dan demam yang hampir mencecah 40 darjah memang amat merisaukan mana-mana ibubapa. Baik dari demam, tiba-tiba ada seperti ruam pada bahagian tepi mulut, ulser didalamnya, ruam belakang bahu, lutut, dan melepuh sebiji dua pada bahagian tangan dan kaki.



Saya sangkakan samada itu demam campak yang baru naik ataupun mungkin juga penyakit tangan, kaki dan mulut (HFMD) seperti yang dihebah-hebahkan.


Klinik pertama saya pergi. Kata doktor tiada apa-apa. Cuma ruam, virus kerana main kotor atau memasukkan apa-apa kedalam mulut. Disebabkan yang mengatakn hal itu merupakan seorang doktor, saya menyedapkan hati dan berkata kepada suami seperti yang dimaklumkan. “tiada apa-apa, ruam saja”.


Kerana masih tidak berpuas hati, kesempatan balik ke Ipoh kami pergi sekali lagi ke salah sebuah klinik di sana. Juga jawapan yang sama diberikan. “Tiada apa-apa, Cuma virus sebab main kotor”.


Naluri keibuan saya mengatakan itu merupaka HFMD. Walaupun hakikatnya perkara tersebut tidak saya inginkan. Setelah mencari dan melayari beberapa laman web, naluri saya menguatkan lagi perkara yang saya fikirkan.


Apabila dihantar ke nursery, cikgu Uways mengatakan bahawa itu merupakan simptom-simptom HFMD seperti mana yang telah berlaku kepada beberapa rakan Uways yang lain. Uways terpaksa dikuarantin dan dinasihatkan agar tidak dibawa ke nursery. Takut berjangkit kepada rakan yang lain. Walhal Uways pun berjangkit dari rakannya.


Cikgu Uways juga ada menyatakan bahawa ada seorang ibu berjumpa sampai 7 orang doktor!. Hanya doktor yang ketujuh mengesahkan bahawa itu merupakan simptom HFMD. Itupun kerana beliau merupaka seorang pakar kulit.


Apa pun, Alhamdulillah sekarang masih lagi cuti semester. Saya hanya duduk dirumah.

Dibawah ini dikongsi beberapa perkara berkaitan panyakit tangan, kaki dan mulut (HFMD) yang diambil dari blog Dr. Azwan.


Definisi dan Penyebab

HMFD ialah jangkitan melalui sejenis virus dipanggil enterovirus, atau virus yang biasa terdapat di dalam usus. Contoh virus yang menjangkiti manusia ialah poliovirus, Coxsackie virus A dan B, echovirus dan enteroviruses 68-71.

HFMD boleh disebabkan oleh coxsackievirus A16, A5, A9, A10, B2, B5 and enterovirus 71. Coxsackievirus A16 (Cox A16) adalah penyebab paling biasa HFMD tetapi yang paling tidak bahaya.

HFMD disebabkan oleh enterovirus 71 (EV71) adalah lebih merbahaya dan menyebabkan kematian. Ini adalah disebabkan oleh jangkitan selaput otak (meningitis), Jangkitan otak (encephalitis), masalah jantung (myocarditis) dan jangkitan paru-paru berair.


Cara jangkitan

HFMD mudah berjangkit. Jangkitan dapat merebak daripada manusia ke manusia melalui sentuhan melalui cairan hidung dan mulut, air liur, cecair daripada lepuh tangan dan kaki, dan najis mereka yang dijangkiti. Seseorang pesakit paling mudah menjangkiti orang lain dalam waktu seminggu terkena jangkitan.


Gejala Penyakit

HFMD datang dengan tumbuh ruam dan lepuh di tangan dan tapak tangan (macam berair atau ruam merah), penggelangan tangan, kaki dan juga kawasan mulut. Kebiasaannya, hampir kesemua kes mempunyai ruam di tangan, tetapi hanya 90% sahaja kes yang mempunyai ruam di dalam mulut. Adakalanya hanya ruam di tangan sahaja yang timbul jika dijangkiti HFMD tanpa ruam2 di kawasan yang lain.

Dalam masa yang sama, pesakit boleh mendapat demam, rasa lenguh-lenguh badan, sakit kepala, jangkitan mata, sakit perut dan kadang-kadang cirit birit.

Di antara banyak virus penyebab HFMD, virus yang disebabkan oleh enterovirus 71 (EV71) adalah paling merbahaya. Demamnya adalah lebih tinggi (39 darjah ke atas) dan lebih daripada 3 hari. EV71 adalah penyebab kematian 27 orang kanak-kanak di Sarawak daripada 34 kematian pada tahun 1997.

Perkara yang perlu diberi perhatian sekiranya anak anda menghidap HFMD:-

. Demam Tinggi.
• Penat dan lemah.
• Tidak mahu makan dan kurang kencing.
• Bernafas kencang.
• Muntah-muntah.
• Nampak mengantuk, pening dan cepat marah dan menangis.
• Sawan


Perawatan HFMD.

HFMD biasanya tidak bahaya dan hilang sendiri. Kebanyakan kes tidak perlukan kemasukan ke hospital dan hanya perlu dirawat sebagai pesakit luar sahaja.

Perawatan simptomatik diperlukan oleh kebanyakan pesakit HFMD. Ini bermaksud menurunkan demam, mengurangkan kesakitan seperti sakit kepala dan sakit badan, Meningkat hidrasi pesakit dan perlukan rehat yang secukupnya. Gel kebas boleh diberikan untuk mengurangkan kesakitan ulser mulut.

ANTIBIOTIK tidak perlu digunakan di dalam kebanyakan kes.

Pesakit perlu diasingkan daripada kanak2 yang lain.

Bilakah pesakit perlu dimasukkan ke Hospital?
- Apabila pesakit tidak boleh makan dan minum dan perlu dimasukkan air melalui salur darah
- Kelihatan lemah dan teruk, kelihatan toksik
- Jika demam tidak berkurang dan tinggi (38 dan 39 darjah sentiasa) lebih daripada 4 hari
- Bila doktor menjangka terdapat jangkitan kepada kawasan otak menyebabkan kanak-kanak meracau, serangan sawan, kepenatan melampau, tidak peka terhadap persekitaran.
- Bila terdapat masalah jantung seperti gangguan bunyi jantung, tekanan darah rendah.

Masih TIADA vaksinasi untuk penyakit ini pada waktu ini.


Elakkan Jangkitan!

Adalah penting untuk anda membasuh tangan dengan menggunakan sabun setiap kali anda menukar lampin anak-anak yang terkena HFMD.

Anda juga boleh menggunakan air dan sabun (ada yang cadangkan menggunakan Clorox) untuk membersihkan lantai, mainan, pakaian dan lampin yang terkena najis atau air liur mereka.

Jangan bawa anak anda ke tempat terbuka seperti kolam renang atau kompleks membeli belah. Sekolah dan nurseri juga perlu dielakkan untuk mengelakkan jangkitan merebak.


Jangan Panik


Sekiranya andak anda terkena jangkitan, usah panik. Kebanyak HFMD tidak merbahaya dan pulih sendiri. Apatah lagi sekiranya anak-anak anda tiada demam, selera makan adalah biasa dan nampak ceria sahaja walaupun terdapat ruam di mulut dan tangan.

Dapatkan nasihat doktor di klinik yang berhampiran dan elakkan jangkitan kepada anak-anak yang lain.


Dipetik dari < Blog Dr. Azwan>



“Doktor bukan semuanya tahu”.


Itu hanya sekadar tajuk. Jangan pula ada dikalangan doktor marahkan saya disebabkan tajuk ini. Hakikatnya semua manusia ada perkara yang dia kurang arif. Sama juga dengan seorang guru, pensyarah, ustaz, engineer dan lain-lain.


Contohnya ustaz. Sekiranya ditanya tentang sesuatu perkara yang dia kurang pasti. Ustaz yang jujur dengan Agama serta kepada orang yang ditanya pasti akan menjawab, “minta maaf saya kurang pasti tentang perkara itu, insyaAllah saya akan check semula berkenaannya dan akan menjawabnya kemudian”. Bahaya sekiranya beliau mengeluarkan “fatwa”nya sendiri sedangkan perkara itu beliau sendiri tidak yakin. Hanya disebabkan ingin menjaga “maruah” dan “air muka”. Elakkan fitnah kepada agama serta berlaku adil dan jujur.


Juga seorang guru. Sekiranya seorang pelajar bertanya kepada seorang guru (sebenarnya beliau merupakan seorang ustaz) tentang Matematik Tambahan. Sudah pasti beliau tidak pasti walaupun beliau pernah mempelajarinya suatu ketika dahulu. Sudah pasti amat tidak wajar untuk pelajar itu mengatakan, “Takkan cikgu pun tidak tahu soalan itu, bukankah cikgu merupakan seorang cikgu?”.



Semuanya tahu


Kesimpulannya disini, dalam diri setiap manusia ada perkara yang dia tahu dan ada perkara yang dia tidak tahu. Jangan beranggapan kita tahu semuanya. Saya katakan perkara ini kerana terdapat segelintir daripada kita ataupun rakan-rakan kita yang bersikap “tahu semuanya”.


Sekiranya kita termasuk golongan “tahu semuanya”, bedah siasat dan perbaiki diri kembali. Elakkan diri dari “dimenyampahkan” oleh orang lain.


Amat benarlah kata-kata Allah didalam Surah (an-Nahl: 43)


فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ


Maksudnya;“maka bertanyalah kepada orang yang mempunyai pengetahuan jika kamu tidak mengetahui”



Ayat ini memberi gambaran jelas kepada kita bahawa sememangnya kita tidak tahu semuanya. Tanyalah mereka yang lebih arif tentang perkara yang kita tidak tahu. Usah menjadi “bodoh sombong”.



Doktor perlu tahu


Saya yakin kebanyakan daripada kita akan beranggapan bahawa doktor akan tahu semuanya. Baik apa sahaja perkara yang berkaitan dengan kesihatan. Tetapi adalah tidak wajar sekiranya kita sakit gigi, doktor kulit yang kita cari.


Namun dalam kes HFMD ini, saya rasakan sepatutnya doktor tersebut perlu tahu. Kes HFMD sudah tersebar luas. Mustahil beliau tidak tahu.





Wallahu ta’ala ‘alam.


dinaluzriq

68100, Bt. Caves.

Nursery atau Rumah Pengasuh?


Uways @ New School


2 Mac 2009.


Hari ini hari pertama Uways ke Nursery. Educare IIUM di PJ. Sangat excited. Suka sungguh Uways. Maklumlah orang peramah dan suka berkawan ni. Hehehe..


Sejurus saya menghantar Uways ke biliknya, terus dia berjoget depan semua rakan-rakannya. Masa tu mereka sedang menonton video kanak-kanak bermelodi. Kelakar saya dan suami melihat gelagat Uways. Kanak-kanak yang lain semuanya duduk menonton, yang Uways sampai saja terus berjoget depan mereka!. Mesti kawan-kawan Uways kata, “apehal budak baru ni, tiba-tiba je menari depan kitaorang”.


Aksi Uways berjoget.



Seronok sungguh masa saya pergi mengambil Uways untuk balik. Seronok bermain. Mungkin lain Uways rasa. Sebelum ni di rumah orang. Kawan hanya 2 orang dan abang-abang (anak pengasuh). Baguslah kalau Uways suka berkawan. Senang sesuaikan diri dengan suasana baru.



Nursery atau Rumah Pengasuh?


Suatu ketika dahulu sewaktu mengandung lagi saya sudah memikirkan dimana tempat terbaik untuk Uways diletakkan. Pada saya pemilihan tempat untuk menjaga anak antara kedua-duanya ada pro dan kontra.


Untuk nursery, sekiranya boleh, pastikan yang berdaftar. Sekiranya tidak, tidak mengapalah mungkin kerana tiada pilihan lain. Antara yang penting, yang berdaftar ni biasanya akan ada pemantauan dari pihak berkuasa. Contohnya nursery itu terlebih had bilangan kanak-kanak dari yang sepatutnya atau tidak. Sekiranya lebih, mungkin tindakan sewajarnya akan diambil.


Di nursery juga biasanya ada silibus khas yang disusun untuk kanak-kanak bagi membantu perkembangannya. Ini mungkin mustahil akan dapat dari rumah pengasuh. Tetapi antara yang kontranya, biasanya penyakit mudah berjangkit. Ini memang tidak dapat dielakkan, serta beberapa perkara yang lain.


Di nursery juga ada kelebihan. Si kecil pasti akan mendapat pengalaman baru seterusnya dapat meningkatkan pembelajarannya. Dia belajar melalui persekitarannya. Malah akan menjadikan dia lebih aktif dan berani apabila bergaul dengan rakan-rakan.


Namun dari sudut emosi, berkemungkinan juga dia akan tertekan dengan rutin harian yang "mesti" dilaluinya sedari kecil. Dari kecil sampai memasuki alam persekolahan sehinggalah universiti, rutin harian pembelajaran wajib diikuti.


Itu pun sekiranya dia tertekan. Namun sekiranya dia seronok dan gembira dengan persekitarannya, insyaAllah dia akan menerima pembelajarannya dan mindanya dapat diransang setiap hari.


Untuk pengasuh, alhamdulillah sekiranya mendapat pengasuh yang baik. Menjaga anak kita seperti anak sendiri. Alhamdulillah Uways mendapat pengasuh yang menjaganya dengan baik. Selama lebih kurang setahun dua bulan Uways dengan kak Shila atau Ummi Shila untuk Uways.


Kiranya saya berpuas hati cara kak shila menjaga Uways. Sampaikan ada waktu tu Uways alah dengan habuk. Hama yang menyebabkan biji merah. Sanggup kak shila angkat karpet dan mop lantai sebelum Uways sampai lagi. Terharu ada. Kesian pun ada. Sudahla dia menjaga anak kita. Walaupun saya kata tak perlu susah-susah, Uways ok sahaja. Tapi kak shila kata “tak apa, kesian kat Uways”. Terima kasih banyak-banyak kepada ummi shila.


Hari terakhir Uways dirumahnya, kak shila menangis. Saya yang terharu dan hiba turut sama mengeluarkan air mata. Bayangkan kalau anak kita sendiri kita tak akan berjumpa dengannya?. Kak shila anggap Uways macam anak sendiri. Insyaallah walaupun hubungan hanya pengasuh dan anak jagaan, hubungan dan budi kak shila tidak akan dilupakan. Uways akan datang menziarahinya nanti, insyaAllah.

Ummi Shila buat kek sempena Birthday Uways


Anak kak shila dan seorang rakan. "Uways tengok ape tu?"


Mana yang terbaik?


Tiada yang terbaik. Sekalipun anak hanya berada bersama kita, namun sekiranya tiada ransangan untuknya. Sama sahaja.


Persoalan samada baik atau tidak, ia satu kemestian atau tidak, ia terletak kepada kemahuan ibubapa sediri. Apa yang dirasakan baik dan kurang risikonya kepada anak kita.


Di nursery ada kes berlaku kepada anak-anak. Tidak kurang juga di rumah pengasuh. Didera, tersedak susu dan sebagainya.


Walaua apa jua pilihan yang dibuat, ransangan dan pembelajaran di rumah oleh ibunya sendiri jangan dilupakan. Bahkan dirumah kita boleh mengajarnya mempelajari bahasa serta meransang pekembangannya yang lain seperti kognitif dan fizikal.


Kognitif adalah berkaitan dengan proses mental yang melibatkan mengamati, mengetahui dan memahami. Contohnya bermain dengan blok warna-warni. Anak kita akan belajar tentang bentuk, warna corak dan sebagainya.


Oleh itu untuk ibu-ibu atau bakal-bakal ibu. Untuk memilih nursery atau pengasuh, terpulang kepada anda dalam manilai dan memilih yang lebih baik untuk anak anda. Berilah kepercayaan kepada mereka. Janganlah terlampau cerewet yang akan menyebabkan mereka “sakit hati” dengan kita. Akhirnya anak kita yang akan menjadi “mangsa”. Jadikan apa sahaja tindakan sebagai “win-win situation”. Doalah mudah-mudahan tiada perkara tidak elok berlaku kepada anak kita.



Wallahua’alam.


dinaluzriq

68100, Bt. Caves.