Sunday, May 3, 2009

Satu Episod berakhir: Satu Lembaran Baru bermula


Imbas kembali…

“Alhamdulillah. Settled.. :) ”. SMS dikirim pada hubby sejurus semua urusan selesai.

Alhamdulillah jam 5 petang 4/2/2009 telah mengakhiri satu episod lama dan telah membuka satu lembaran baru dalam diari kehidupan. Alhamdulillah hanya ucapan syukur yang dapat dilafazkan atas pertolongan Allah dalam memudahkan segala urusan.

Hari ini (4/2/2009) adalah merupakan antara hari yang paling menggembirakan saya bagi permulaan tahun ini.


Thesis selesai

Alhamdulillah setelah hampir 5-6 bulan bertungkus lumus menyiapkan thesis MA, dan target untuk menyiapkannya pada Januari 2009 akhirnya selsesai. Setelah Viva dan siapkan segala correction dari second reader pada minggu lepas.

Saat yang akan saya kenang dan sukar dilupakan adalah ketika saya sanggup ke Hotel Sri Cempaka di Cheras semata-mata untuk mendapatkan 1 tandatangan pengesahan dari Ustaz Shamsul Jamili (2nd reader) pada hari Selasa. Masih belum sampai dirumah, waktu tu di Taman Melati, telefon ustaz kalau-kalau hari Rabu ustaz ada singgah ke uia (memandangkan ustaz ada kursus di hotel tersebut dari hari Selasa sampai Khamis). Kalau boleh saya tak mahu bertangguh sekiranya perkara itu boleh dielakkan.

Saya akan rasa rugi kalau sepatutnya hari Rabu saya sudah boleh hantar thesis ke department+kuliyyah, tetapi hanya disebabkan 1 tandatangan sahaja saya terpaksa menangguh kepada Jumaat, satu kerugian pada saya. Setiap hari merupakan waktu dan detik yang sangat berharga.

Di Taman Melati lebih kurang jam 7.30mlm,ustz bagi tau kalau ok, datang ke hotel sebelum 8.30 malam sebab program ustaz bermula jam 8.30mlm. Jadi kiranya dari Tmn Melati terus ke Cheras berdekatan Pandan Indah. Alhamdulillah saya samapi dan solat di hotel tersebut. Tunggu ustz untuk dapatkan signature. Walaupun Uways tidur. Kesian dia. Lega saya bila dah dapat signature ust. Bermakna hari Rabu saya dah boleh hantar thesis complete ke department.

Rabu. Segalanya berjalan mengikut perancangan. Check balik thesis apa yang patut. Print. Binding. Isi form. Ulang alik entah berapa kali dari IRK building ke HS building, kemudian ke CPS. Penat memang penat. Tetapi disebabkan tak mahu berlengah dan bertangguh lagi. Sampai saya terlupa untuk makan tengahari. Hanya sempat minum susu.

Dan terakhir ke CPS untuk dapatkan confirmation letter yg mengatakan thesis saya sudah selesai. Surat ini penting untuk saya sebagai pengesahan kerja.Alhamdulillah segalanya berjalan baik. Syuukur…. Tetapi malang sekali macam-macam perkara berlaku. Semuanya kerana Officer yang “sangat komited”. Apa pun perkara sudah selesai.

uways nyenyak tidur atas sofa hotel



27/4/2009 (Isnin)

Alhamdulillah hari ini hari yang sangat penting dan bermakna. Paling mengembirakan. Secara rasminya saya menjadi staff tetap di UIAM. Celpad Lecturer di bawah Quranic Language Division (Jabatan Bahasa Arab) Petaling Jaya. Alhamdulillah setelah menunggu sekian lama.

Sepatutnya kalau diikutkan logik, saya sudah boleh diconfirmkan awal. Syarat yang ditetapkan hanya surat pengesahan Master dari CPS. Saya hantar thesis lengkap pada 16/2/2009. Entah masalah apa yang “officer yang komited” itu di CPS sibukkan menyebabkan thesis saya tidak dapat masuk senate endorsement. Malas saya nak ceritakan disini kes yang berlaku. Alasan yang diberikan sangat tidak munasabah. Sebab thesis saya dalam Bahasa Arab. Tak masuk akal langsung. Akhirnya endorsement ditunda sampai bulan 4.

Pesanan saya kepada mereka yang akan dan sedang berurusan dengan officer di CPS, selalulah follow up. Kadang-kadang mereka terlepas pandang… wallahu’alam.

‘Ala kulli hal, Alhamdulillah segalanya sudah selesai…


No comments: