Tuesday, May 19, 2009

16 Mei 2009 – Catatan Hari Guru buat seluruh warga Pendidik




Assalamualaikum wbt buat sahabat-sahabat serta pembaca yang bergelar Cikgu, Guru, Teacher, Ustaz, Ustazah, Pendidik, Murabbi dan Murabbiah. Harap masih belum terlambat mengucapkannya. Baru hari ini berkesempatan untuk mencoretkan sesuatu.



Selamat Hari Guru saya ucapkan terutamanya kepada :



1) Kedua orang tua saya (Cikgu Tn. Haji Mat Ishak Awang Mustaffa dan Cikgu Hjh. Siti Rohani Abdullah). Guru pertama dan yang paling hampir dengan saya.


2) Guru-guru ketika saya di Taski ABIM. (1988-1989)


3) Guru-guru di Sekolah Rendah Islam (ABIM) a.k.a Sek. Ren. Islam Alor Setar, Jalan Pegawai. (1989-1995)


4) Guru-guru Maktab Mahmud Alor Setar, Jalan Pegawai. (1996-2000)


5) Para pensyarah di UIAM. (2000-2009)


6) Guru-guru di Sek. Men. Islam Al-Amin Gombak (rakan-rakan sewaktu saya menjadi guru di sini- 2007-2008)


7) Seluruh warga pendidik (termasuk diri sendiri :) ) .




Saya teringat nasyid ketika saya dan rakan-rakan membuat persembahan sempena Hari Guru suatu ketika dahulu ketika sekolah rendah. Kalau masih ingat, nasyid ini juga dinyanyikan semula oleh kumpulan AEMAN (Jasa Guru).



Jasa guruku tak terhingga


Aku tidak melupakannya


Banyakku dapat ilmu dari padanya


Jasanya ku kenang sampai bila-bila


Guruku mengenalkan ku pada Tuhanku


Rasul dan wali juga diberitakan


Para malaikat dan juga akhirat


Segala suratan Allah yang menentukan


Guruku mengajar berakhlak mulia


Berkasih sayang sesama manusia


Bertolong bantu dan juga bersatu


Berkorban berkhidmat menabur jasa


Guruku menanamkan cinta akhirat


Menyedarkan aku dunia sementara


Jangan lalai jangan terpesona


Bertaqwa sebagai bekalan ke sana


Aku berdoa kepada Tuhanku


Agar dosa guruku di ampunkan


Jasanya padaku diberi pahala


Di akhirat darjat guruku ditinggikan




Sesungguhnya amanah dan tanggungjawab yang dipikul oleh setiap guru adalah sangat mulia. Lebih mulia lagi sekiranya disertakan dengan niat serta keikhlasan untuk mendidik anak bangsa agar menjadi manusia yang berilmu, berguna kepada masyarakat dan agama. Bukan niat kerana terpaksa atas faktor itu sahaja pilihan yang ada. Sesungguhnya setiap pekerjaan akan menjadi satu ibadah sekiranya berpaksikan niat yang betul.

Selamat Hari Guru semua!!.

2 comments:

Unknown said...

cikgu mardiana ku sayang,selamat hari guru (=

dinaluzriq said...

oh ok...tq dena anak muridku sayang... :)