Sunday, April 26, 2009

Jalan-Jalan Hujung Minggu

Ahad (26/4/2009). hanya duduk di rumah sebab penat kelmarin seharian keluar.



Sabtu kelmarin (25/4/2009) sangat memenatkan. Seharian kami sekeluarga keluar. Dari pagi sampai malam. Saja berjalan-jalan setelah sekian lama abi uways “bekerja” dengan thesisnya.

Pagi

Kami keluar jam 9.00 pagi. Menuju ke Medan Selera Tanglin. Nak mencuba nasi lemak terkenal di sana. Nasi Lemak Tanglin. Area Taman Rama-rama, Balai Polis Bukit Aman. Saja nak cuba. NLT selalu sponsor dalam TV. Rasanya not bad. Sedap juga. Sebab ada satu lagi nasi lemak yang lebih sedap. Iaitu nasi lemak di Jalan Sg. Pusu. Warung kecil sahaja. Tapi nasi lemak mak cik tu memang sedap. Buka pagi sahaja. Kalau mak cik tu buat promosi besar-besaran. Mesti tak menang tangan punya!.

Balik semula ke bab Nasi Lemak Tanglin. Memang sangat ramai. Sampai kena beratur panjang. Hmm keseluruhannya saya bagi 9/10.







KLIBF 09.





Selepas makan, kami terus ke Pesta Buku Antarabangsa 09 di PWTC. Hajat dihati ingin mendengar wacana buku Ust. Hasrizal @ saifulislam. Tetapi keadaan Uways yang tidak berapa sihat tidak mengizinkan saya untuk mendengar.

Penat. Ramai sangat orang. Bergilir saya dan hubby dukung Uways. Kalau tunggu Uways jalan sendiri akibatnya esok pun tak habis. Mungkin juga terselit di celah orang ramai. Tetapi saya yang banyak dukung Uways. Sebab Uways nak ummi sahaja yang dukung. Masih terasa otot tangan dan kaki yang sakit. Macam usung beras la Uways..

Buku yang dicari tak jumpa, yang dibeli akhirnya hanya Majalah Impiana dari Karangkraf. Ummi dapat majalah kegemaran, Abi dapat t-shirt percuma, Uways dapat belon. Oklah tu. Buku-buku PTS pun saya memasang niat untuk mendapatkannya lepas Pesta Buku. Terlalu ramai orang di booth PTS. Agak sukar untuk membelek dan membeli. Dengan dukung Uways lagi.

Kiranya banyak berjalan-jalan sahaja. Terjumpa adik-adik Ma’ahad dulu. Ukhti Firdaus yang bekerja dengan PTS sekarang. Apa yang agak terkilan, saya berselisih dengan Ummu Saif, tapi tak tertegur pula. Banyak kali juga rasanya. Hati nak tegur tapi mulut berat nak keluarkan salam. Hanya senyuman. Sebab takut tersilap orang. Tengok dalam gambar dan yang berhadapan macam lain. Bila tengok balik dalam gambar di blog saifulislam, memang tidak syak lagi. Saya cam tudung dan baju yang dipakainya. insyaAllah ada kesempatan boleh kenal bersemuka.

Restoran Cina Muslim.

Balik dari PWTC, kami mencari-cari tempat makan yang ada kelainan. Perjalanan diteruskan lagi ke PJ. Restoran Cina Muslim Muhammad Chan Abdullah. Memang sedap. Berdekatan dengan Restoran Fend Ikan Bakar dan Ani Sup Utara. Kedainya bersih dari sesetengah kedai melayu kita. Tukang masak seorang cina muslim. Siap pakai kopiah lagi. Menu yang saya ingat namanya "ayam masak hong kong style".





nyum nyum...








Jamu mata

Lepas makan, singgah sekejap di kedai perabot. Survey mana yang berminat di hati dan berkenan dimata. Memang ada yang dah terpaut. Cuma niat terpaksa ditangguhkan. Tunggu dulu bila sudah masuk rumah baru. insyaAllah. :)

Petang sebelum balik, jalan-jalan pusing area rumah baru insyaAllah. Kalau tidak ada aral, dalam bulan 5. Di mana? Tunggu… secara rasminya akan dimaklumkan di blog..

Balik rumah sekejap. Mandi solat maghrib kemudian isyak. Kemudian keluar lagi. Ronda-ronda KL pada waktu malam. Pergi klinik, sebab abi Uways tidak berapa ok. Tak sihat pun boleh berjalan-jalan lagi tu. Singgah di Kampung Baru makan Keoteaw Goreng. Tapi Uways pula tak nak duduk diam. Main ais. Kalau ambil, menangis. Tak nak bagi sebab dia batuk. Akhirnya saya ambil gelas kosong dan straw. Biar main dengan gelas dan straw. Uways mula mengamuk bila dah mengantuk. Nasib baik dah selesai makan. Jam pukul 11 lebih. Naik kereta terus mata terlelap. Uways penat kot dah seharian berjalan-jalan.


Kami pusing-pusing kawasan Taman Tasik Titiwangsa. Tengok orang main kereta control. Best juga. Macam racing kereta betul. Cuma kecil dan comel sahaja. Uways tidur, jadi tak dapatlah dia tengok. Abi dan Ummi saja yang layan.

Yang sedihnya malam tu, dalam perjalanan pulang, terlihat pasangan anak-anak muda Melayu. Berpacaran. Lupa diri, lupa agama. Kalau nak kahwin, orang sekarang fikir nak kahwin itu susah. Duit tak cukup. Mak ayah tak bagi. Akhirnya lorong yang salah juga menjadi pilihan. Demi cinta relaku korbankan segalanya.

Keadaan malam itu tidak mengizinkan kami untuk menegur. Akhirnya kami terus balik. Dalam perjalanan kepala hanya memikirkan nasib dan masa depan anak-anak melayu kita. Hanya doa minta dijauhkan Allah untuk anak cucu dan generasi akan datang.


Badan Penat. Perut Kenyang. Mata Berat. Balik rumah tidur. zzzzzzzzzzz

2 comments:

A Teenage Girl ; said...

eh cikgu ! smlm pun sy pegi bookfair.tak nampak pun? anyway,rindu cg! sy nak sgt jumpa uways! ehe

dinaluzriq said...

ye ke?kenapa xjumpa pun ek?hehe..

cg pn rindu nk jmpa..i.A ada ms nnti cg bwk uways pegi sekolah..:)