Monday, September 12, 2011

Jalan-jalan Cari Makan (JJCM) TV3.. Alkisahnya…

Kelakar apabila melihat wahaj sendiri dalam  rancangan JJCM episode 14 tempohari (Ahad, 4 September 2011- 12 tgh). Ia berlaku secara kebetulan. Alkisahnya…

Selepas maghrib, kami bersiap-siap untuk ke dePalma Hotel Ampang kerana saya perlu menghadiri workshop silibus buku baharu Bahasa Arab selama tiga hari berturut-turut (29-31  Julai 2011). Setelah berbincang dengan encik suami petang itu, pilihan untuk makan diluar sahaja memandangkan stok bahan mentah telah dihabiskan kerana tiga hari tiada dirumah dan sebelum memasuki fasa Ramadhan minggu hadapan. 

Selepas maghrib, dalam mencari tempat yang sesuai dan memenuhi keperluan perut yang berbunyi, saya mencadangkan mencuba kedai Spring Potato. Kedai ini telah dilihat lama kerana untuk kerumah saya, pasti melalui Sri Gombak. Dari jauh kedainya nampak agak menarik sekalipun berada dikawasan deretan kedai yang kurang menarik. Kedai yang selesa, bersih dan kemas dan yang lebih penting adalah tokeynya adalah Islam dan bumiputera. 



Sewaktu kami sampai, telah ada 4 meja makan yang telah selesai makan. Kami sahaja pelanggan yang baru sampai. Kami mencuba makanan Korea Bul-go-gi dan Spring Potato. Semasa menunggu order, kami perasan ada 4 orang krew tv selesai menikmati makanan mereka. Ingatkan telah selesai pengambaran, dan tidak sangka pula mereka adalah krew JJCM. Hanya mereka berempat, pengacara JJCM Qi dan Amy Mastura tiada. Saya rasa, pengambaran bersama pengacara dan artis jemputan dibuat lebih awal dan sesi kedua hanya untuk mendapatkan pandangan pelanggan sahaja. Kerana plak JJCM telah sedia ada diatas meja kaunter.

Kami adalah orang terakhir yang ditemuramah. Sewaktu menjamah hidangan yang memang sedap itu, kami disapa, “Abang, kakak, boleh kami temuramah sikit untuk JJCM?”. Saya dan suami ketawa dan bersetuju. “Siapa yang akan cakap? Abang ke akak?”. Dengan selamba, suami kata, “bagi akaklah..”.. Alamak..oklah, ok ja… “Akak cakap panjang-panjang sikit ok..”. Ok, boleh je.. Adik tu tanya beberapa soalan, “bagaimana rasa makanan yang kami makan tu, fresh ataupun tidak”, “apa pandangan tentang kedai tersebut” dan beberapa soalan lagi. Dia kata akan keluar tv insyaAllah selepas raya. 

Ketika menghabiskan cuti hariraya di rumah abang saya di Penang, adik saya perasan ada iklan JJCM untuk 4 September 2011 di tv3.  “Eh Nampak macam muka abang Nizamla kat iklan JJCM, hampa pi kedai Spring Potato ka”. Kalau iklan Spring Potato dan muka en. Suami, memang sahlah. Tak sangka pula sejurus selepas raya. 


(promo iklan JJCM Ahad, 4 September tv3)


Hari Ahad jam 12 memang kami tunggu untuk tengok betul atau tidak. Kami di Ipoh. Memang kelakar tengok muka sendiri dan diusik juga oleh abang saya sebagai kuat makan dan perut stokin. Hmm..memang saya boleh habiskan 2-3 kali tambah. Nak buat macam mana, sebab lapar dan mungkin kerana masih menyusu penuh adik Umayr. Kata en. suami, tak apa selagi berselera dan Allah bagi nikmat makan.. Alhamdulillah..

Kalau nak tengok JJCM episode 14 temohari, boleh lihat di tonton.tv3…


No comments: