Monday, September 12, 2011

Musibah Syawal


Kami gembira kerana Syawal kali ini tiba bersamaan tarikh ulangtahun perkahwinan kami yang ke-5. Alhamdulillah. Namun, dalam kegembiraan tersebut juga, ada musibah yang telah menimpa.

Musibah Pagi 1 Syawal

Selepas selesai menunaikan solat sunat hariraya Aidilfitri di Masjid Sultanah Bahiyah Alor Setar, sambil mendengar khutbah hariraya. Umayr bermain dengan beberapa kanak-kanak yang lain. Main lari-lari. Tiba-tiba dia ke bahagian hadapan yang dipenuhi jemaah lelaki, di bahagian kiri koridor masjid. Dia nampak tangga dan kasut yang banyak agaknya,terus menuruni anak tangga tersebut. Memikirkan bahaya kalau dibiarkan takut Umayr lari ke jalan pula saya terus mendapatkannya. Tetapi terjatuh pula di tepi longkang. Ada calar sedikit di bahagian kiri kepalanya.

 selepas Solat Sunat Hariraya Aidilfitri 1432H


Musibah Petang 1 Syawal

Kami beraya di rumah tok saya, di Pokok Sena Kedah. Umayr teruja melihat kawasan lapang yang membolehkannya untuk bebas bergerak, bermain dan berlari. Peghak (bahasa kedah-kagum dan teruja seolah-olah tidak pernah lihat) tengok burung dalam sangkar. Siap nak pergi ke kawasan semut api.

(gambar: luka selepas 4 hari) Bertukar syif, Abi memantau Umayr pula. Tetapi malang tidak berbau, ketika Umayr ingin melangkah satu longkang kecil, Abi tidak sempat sambut, kepala Umayr terhantuk di atas tepi tiles. Agak tajam. Apa lagi, darah tak henti-henti keluar. Baju abi terkena darah, saya terus menerpa mendapatkannya. Tudung saya juga ada sedikit kesan darah. Menyirap darah saya melihat luka (yang pada saya agak dalam sehingga menampakkan isi). Apatah lagi dengan darah yang tak henti-henti. Semua orang menjadi kelam kabut.  Yang Umayr pula, sambil menangis (tidak pula meraung), menangis manja sambil memegang kepalanya dan menyebut, “ayi…ayi..” (lari…lari). Ingatkan nak sebut sakit. Umayr..Umayr.. 

Dari Pokok Sena, kami terus ke KMC (Kedah Medical Centre). Kami risau kalau jahitan pada luka diperlukan. Ya, pastinya kalau jahitan pada kulit, kesannya parut yang tidak akan hilanglah jawabnya. Habislah muka anak ummi ni.. na’uzubillah..

Alhamdulillah, doktor kata hanya diletakkan gam pada kulit untuk mencantumkan semula kulit yang terkoyak. Umayr ni pula kira nak tarik plaster kecil yang dilekatkan. Ada pernah satu malam (semasa menonton filem Nur Kasih), Umayr sedang menyusu, tiba-tiba dia tarik dan mungkin terkena pada jari tangan, luka berdarah kembali. Apa lagi, saya yang sangat risau terus mengajak suami untuk ke KMC untuk ditampal semula luka. Alhamdulillah tiada bayaran lebih dikenakan. Saya minta jururawat letakkan plaster yang lebih kuat dan lebih besar. Jadi, agak susah Umayr tarik. Perlu dibiarkan selama 4 hari, kepala juga jangan dibasahkan. Apabila dipesan agar jangan tarik, memang mengangguk sakan kawan kita nih. Tapi..banyak cubaan untuk melakukannya.. memang kami tambahkan lagi plaster dengan menyilang. Memang agak sukar Umayr menarik. Hehehe..

Selalunya orang kata, kalau tidak ada luka sini sana, bukan budaklah namanya. Hero pula...  Sementara menanti membesar dan faham bahasa seperti abang Uways ni, macam-macamlah lagi.. Hhhmmm


No comments: