Tuesday, June 21, 2005

when the story ends..the memory begins.. ( part 1)

Gambar-gambar kenangan lama dibelek satu persatu. Segala suka dan duka memori silam kembali menurjah.. Dari zaman kanak-kanak hinggalah ke alam mahasiswa sekarang ini...

Setiap insan pasti mempunyai memori silam yang tidak mungkin dilupakan. Kenangan yang pasti akan terpahat kukuh diminda dan kalbu setiap insan. Dari zaman kanak-kanak sehinggalah ke alam remaja dan dewasa..dinaluzriq pun tidak terkecuali..

Eemm..bestnya kalu dapat kembali semula kezaman dulu kan..boleh diperbetulkan apa-apa yang patut dan mana yang salah..Tapi perkara itu adalah sesuatu yang mustahil..

“When the story ends..the memory begins..”

Part 1

Zaman kanak-kanak.

Zaman kanak-kanak adalah zaman yang paling best..Zaman kenakalan ‘kanak-kanak rebina’ lah katakan...Percaya atau tidak kanak-kanak perempuan yang diberi nama mardiana ini adalah seorang ‘tomboy’ rupanya..Hehehe..semua nak buat..semua nak try..semua nak tiru.. Nak jadi macam ‘gaban’ la, nak jadi macam’ suria perkasa hitam’ la, nak ganti ‘tiger cat’ la, nak jadi “ninja turtle” la, nak jadi macam ‘jem’ la..macam-macam..korang pun mesti macam tu jugak kan..?J

“Beranak kat hang yang paling teruk mak dulu..pastu yang paling ketegaq(degil) ..”.. Ayat yang mak dinaluzriq selalu sebut.. Hehehe..ya ka mak..tapi tu dulu kan mak. lani dah baik dah..tapi segala yang paling-paling negatif dulu akan bertukar menjadi sesuatu yang paling-paling positif nanti kan..?? ye tak??..insyaAllah..

Celik mata diawal pagi, lepas mandi dah lesap pegi main, nak lewat petang baru balik..kadang-kadang balik pun sebab nak makan..makan tu pulak, bukannya dirumah bersama famili, tapi pergi berkelah di depan rumah kawan..bertukar-tukar tempat berkelah..kadang-kadang dirumah dia ni..kadang-kadang dirumah orang lain pulak…macam tulah selalunya..Bukanya mak ayah tidak larang, tapi biasalah..sekali dengar lepas tu buat lagi..macam tulah kanak-kanak..

Image hosted by Photobucket.com masa ni 'perempuan' lagi..

Perkara yang tak boleh lupa, pegi tangkap ikan dengan geng budak-budak laki. Ada satu longkang besar dekat dengan surau darussyifa’ di taman. Best sungguh waktu tu!..dapat ikan macam-macam..ada sekali tu, ingatkan ikan haruan..Eh, ada ka ikan haruan dalam longkang??.. Rupa-rupanya kepala ular..Nasib baik tak jadi apa-apa.. Pernah jugak, dapat ikan kecik yang baanyak sangat..simpan punya simpan..esok-esok tu tiba-tiba ada kaki..La..rupa-rupanya katak..! Awatla yang cerdik sangat ni hah..??!

Panjat pokok mempelam depan rumah pun antara aktiviti yang best jugak dilakukan pada waktu itu..siap buat buaian..Pastu nyanyi lagu pohon beringin (macam dalam cerita bawang putih bawang merah tu..)konon-kononnya nak kawin dengan anak raja..hehehe…main kawin-kawin..main masak-masak..semuanya kat bawah pokok tu..tapi sekarang pokok mempelam ke mana..apa ke mana…semuanya dah jadi simen belaka…L

Masa di taski pun best jugak..di Taski Abim Taman Berjaya..pernah sekali tu, bergaduh apa ntah dengan sorang budak laki ni..untuk melepaskan geram..dinaluzriq tendang dia..fuuh!..kuat jugak tendangan tu..terkena anu dia..Sampai jadi pergaduhan besar pulak tu..dia ligan (kejar) sampai keliling taski..last-last..menang kat budak perempuan tu jugak..
Image hosted by Photobucket.com


“La…dah besar rupanya anak dara cikgu aq ni…hat ni yang dok tokak (gigit) peha pakcik dulu kan....”..hehehe..Inilah antara dialog yang diutarakan bila jumpa pakcik yg dinaluzriq dah tak ingat nama dia..tapi masih ingat muka ..

Hmm banyak lagi sebenarnya..tapi cukuplah yang tu saja..eemm..kiranya zaman kanak-kanak memang best la..!


Sekolah Rendah.

Banyak juga kenangan di sekolah rendah. Sek Ren Islam (ABIM), Jalan Dato’ Kumbar..sekolah yang banyak mengajar dan mendidik untuk menjadi muslim yang sejati…insyaAllah..

Tapi kalau nakal tu, nakal jugak..tak boleh nak buat apa dah..bila kata sekolah agama ni, kira baik sikit la..perempuan kena pakai tudung..pi sekolah pakai tudung, bila balik rumah, tudung kemana apa ke mana..Tapi alhamdulillah bila keinsafan tu datang, dia baik la sekejap, Pakai tudung sebab takut terjumpa dengan ustaz/ustazah atau dengan paksu mat isa (guru besar SRI ABIM waktu itu..)..Pernah sekali tu..dah keluar main hampir 10 minit, pastu teringat dan terperasan yang tudung tak pakai, sanggup pi lari balik ambik, pastu sambung main pulak..isshh..issh..astaghfirullahal’azim..tp Alhamdulillah..insaf la jugak..

Alhamdulillah dinaluzriq dianugerahi mak ayah yang sangat mementingkan soal agama. Walaupun pada awal didikan dulu belum nampak kesannya, tapi alhamdulillah, bila sudah besar dan boleh berfikir sendiri..syukur sangat bila mak ayah buat macam tu dulu..

Walaupun mak ayah tidak mendapat pendidikan agama yang formal di sekolah, tapi mereka tetap mahu berikan ilmu agama yang terbaik buat anak-anak…terima kasih yang tidak terhingga buat ayah dan mak tersayang..

Pernah dinaluzriq ‘terpaksa’ untuk sembahyang dihadapan mak. Setiap gerak geri diperhatikan dan diperbetulkan.. Lepas tu kena baca kuat-kuat setiap bacaan dalam sembahyang depan mak..Mak pulak siap pegang rotan. Sembahyang sebab takut dekat mak.. Pernah sanggup tipu kata dah sembahyang sebab nak main..konon-kononya soalan mak ‘dah sembahyang ka belum’ tidak didengari.. ‘Dak’ bertukar menjadi‘dah..’.. Asaghfirullahal’azim..

Alhamdulillah setiap asuhan dan cara didikan ibu bapa sebenarnya ada keberkatan dan keberkesanannya untuk persediaan sewaktu meningkat usia.

Berdasarkan kepada hadis dari Rasulullah saw :- Maksudnya
“Setiap anak yang dilahirkan itu adalah secara fitrah (seperti kain yang suci), sesungguhnya ibubapanyalah yang mencorakkannya samaada Yahudi atau Nasrani”

- Jika ingin dibuat perbadingan antara kehidupan zaman kanak-kanak tokoh-tokoh Islam serta srikandi-srikandi Islam dahulu, ibarat langit dan bumi…tidak seperti Imam Syafie..tidak seperti Saidatina Fatimah..tidak seperti Rabi’atul Adawiyah…

- Untuk renungan bersama : “Insan yang Saleh lahir daripada lingkungan dan persekitaran yang penuh dengan rintangan dan cabaran. Mereka menemui identiti diri melalui renungan yang mendalam, melalui tafakur yang jitu atau pengabdian yang Ikhlas..”

2 comments:

Anonymous said...

dina..dina..
blh tahan jugak ya..

p/s: apa dah jadi kat peha pakcik tu?

~salsabila~

dinaluzriq said...

hehehe...
peha pak cik tu?..nasib baik gigi sy tak mcm gigi jerung, kalau tidak nahasla peha dia..:)