Sunday, June 19, 2005

dialah segalanya

Kita selalu membicarakan tentang betapa besarnya peranan, jasa dan pengorbanan seorang ibu didalam hidup kita. Namun demikian, apakah kita tidak sedar ataupun terlupa akan besarnya tanggungjawab dan pengorbanan yang diberikan oleh seorang bapa?..

Sebuah bahtera akan hanyut tanpa haluan jika tiada seorang nakhoda yang mengemudinya.
Bapa ibarat seorang nakhoda di dalam bahtera keluarga. Begitulah diibaratkan betapa besarnya peranan seorang bapa di dalam sebuah keluarga. Bertanggungjawab dan berperanan besar dalam membawa haluan keluarga…untuk kemana akhirnya…?..

Hidup seorang anak tidak akan lengkap tanpa kasih sayang dari seorang bapa. Hidup seorang isteri yang bergelar ibu tidak akan sempurna tanpa kasih sayang, dorongan dan sokongan dari seorang suami yang bergelar bapa.

Jika anda seorang bapa atau seorang lelaki yang insyaAllah suatu hari nanti akan menjadi bapa, janganlah menganggap anda berada di kelas kedua di dalam ‘ranking’ kasih sayang dari sorang anak..Tidak sama sekali! Bukan ‘sayang kelas kedua’. Anda masih berada di kelas yang pertama bersam ibu, kerana ketaatan untuk kedua ibu dan bapa adalah satu, walau ibu yang perlu diutamakan terlebih dahulu. Ketaatan yang paling utama adalah pada Allah dan Rasulullah saw (tidak perlu di dalam ‘ranking’ kerana itu yang paling aula dan perlu diletakkan di tempat yang paling atas dan utama antara semua)..

Besar tanggungjawab dan pengorbanan yang diberikan oleh anda sebenarnya! Segalanya demi menjamin kebahagiaan rumahtangga yang dibina. Jadi, berbanggalah kerana Allah telah mentakdirkan anda menjadi seorang lelaki! Seorang lalaki yang gagah perkasa dan sentiasa bersemangat waja dalam melindungi serta membahagiakan keluarga..

Oleh yang demikian, jika anda masih mempunyai bapa, sayangi dan hargailah segala jasa dan pengorbanannya. Berbaktilah kepadanya dan berdo’alah untuk kesejahteraan hidupnya di dunia dan di akhirat. Walau macam mana pun sikapnya, dia adalah bapa anda!..kerana tanpanya, tiadalah anda di dunia ini. Dan kalau bukan kerana sikap dan tindakannya yang sebegitu, tidaklah anda seperti sekarang ini!

Bagi anda yang sudah ketiadaan bapa, hadiahkanlah do’a dan ziarahilah pusaranya..Kerana anda adalah seorang anak yang soleh! Itulah antara tindakan seorang anak soleh. Jika anda ingin anak-anak anda melakukan sedemikian, diri anda perlu melakukannya terlebih dahulu kepada bapa anda sendiri! Kerana hanya do’a dan amalan anak yang soleh sahaja akan berguna kelak..Seperti sabda Rasulullah Saw;..

"Apabila mati seseorang anak Adam maka terputuslah segala amalannya kecuali tiga punca: sedekah yang berkekalan , Ilmu yang bermanfa'at, dan anak yang soleh yang mendoakannya." (diriwayat oleh Muslim).


******

Dialah guru, dialah ustaz, dialah driver, dialah mekanik, dialah technician, dialah manager dan dialah segalanya. Segala pekerjaan dilakukan olehnya. Itulah ayah dinaluzriq, Tuan Hj Mat Ishak bin Hj Awg. Mustaffa… Mana nak cari seseorang yang sanggup menjadi semua dalam satu masa??..

Biasanya sikap si ayah lebih suka berdiam diri dalam banyak perkara berbanding ibu. Begitu juga dalam perkara yang melibatkan anak-anak. Kerana ibu yang lebih banyak ‘mengeluarkan bicara’ berbanding bapa… :).. Tetapi bila sekali beliau megeluarkan kata-kata, itulah yang lebih diberi perhatian kerana kata-katanya yang penuh makna..

Begitu juga pada waktu ketika marah. Susah nak tengok ayah marah sebenarnya, tapi bila sekali marah..eemm, siaplah….Tetapi itu dulu, ketika zaman kecik-kecik yang nakal..Tapi sekarang, tiada perkara yang perlu dimarahkan lagi..Cuma sekadar menasihati kerana semua anak-anak sudah besar panjang, sudah boleh berfikir sendiri yang mana baik dan yang mana buruk untuk masa depan.

Ayah dinaluzriq seorang yang peramah, kelakar dan sangat sporting..tentunya Sporting yang ada batasan..Orang kata ayah macan Tuan Guru Hadi Awang. Emmm, rasanya ada jugak gaya, bila ayah pakai jubah dan berserban, cuma tidak memakai cermin mata..Kira semuanya yang best-best belakalah mengenai ayah dinaluzriq ni..

Terima kasih ayah kerana menjadi seorang ayah yang hebat!..Betul ka tidak kalau dikatakan “Behind a great father, there must be a great daughter?”.. :) .. insyaallah, hope so..

Buat ayah tersayang, diana tujukan poem ni buat ayah..terima kasih kerana menjadi seorang ayah yang terbaik buat kami anak-anak ayah..,n proud to be your daughter!..;)

******
Poem ini ditujukan khas buat seorang lelaki yang banyak berkorban di dalam keluarga dan hidup dinaluzriq, tanpanya siapalah daku..itulah ayah tersayang..juga buat mereka yang bergelar bapa..


OUR FATHERS
Our fathers toil with hands and heart
To make our lives complete.
They quietly brave the winter cold,Endure the summer heat.
Our fathers' lives are busy, but
There's always time for us.
They boldly face the ups and downsAnd seldom ever fuss.
Our fathers are the greatest dads.
We know you know this, too.
But thank you for the chance to share
Our love for them with you.
~Author Unknown~

A FATHER MEANS...
A Father means so many things...
An understanding heart,
A source of strength and of support
Right from the very start.
A constant readiness to helpIn a kind and thoughtful way.
With encouragement and forgiveness
No matter what comes your way.
A special generosity and always affection, too
A Father means so many things
When he's a man like you...
~Author Unknown~ Father's Day Poem

A SIMPLE HUG
There's something in a simple hug
That always warms the heart;
It welcomes us back home
And makes it easier to part.
A hug is a way to share the joy
And sad times we go through,
Or just a way for friends to say
They like you 'cause you're you.
Hugs are meant for anyone
For whom we really care,
From your grandma to your neighbor,
Or a cuddly teddy bear.
A hug is an amazing thing --
It's just the perfect way
To show the love we're feeling
But can't find the words to say.
It's funny how a little hug
Makes everyone feel good;
In every place and language,
It's always understood.
And hugs don't need new equipment,
Special batteries or parts -
Just open up your arms
And open up your hearts.
~Author Unknown~ Father's Day Poem

FATHER'S ARE WONDERFUL PEOPLE

Fathers are wonderful people
Too little understood,
And we do not sing their praises
As often as we should...
For, somehow,
Father seems to be
The man who pays the bills,
While Mother binds up little hurts
And nurses all our ills...
And Father struggles daily
To live up to "his image"
As protector and provider
And "hero of the scrimmage"...
And perhaps that is the reason
We sometimes get the notion,
That Fathers are not subject
To the thing we call emotion,
But if you look inside Dad's heart,
Where no one else can see
You'll find he's sentimental
And as "soft" as he can be...
But he's so busy every day
In the grueling race of life,
He leaves the sentimental stuff
To his partners and his wife...
But Fathers are just wonderful
In a million different ways,
And they merit loving compliments
And accolades of praise,
For the only reason
Dad aspires
To fortune and success
Is to make the family proud of him
And to bring them happiness...
And like Our Heavenly Father,
He's a guardian and a guide,
Someone that we can count on
To be always on our side.

~Helen Steiner Rice~

http://www21.brinkster.com

No comments: