Thursday, June 9, 2005

Syurga di mana??..

“Kadang-kadang kita sedar dan kadang-kadang itu juga kita buat-buat tak sedar. Banyak perkara yang berlaku disekeliling kita yang boleh diambil iktibar, yang boleh diambil manfaat. Banyak perkara yang Allah telah berikan kepada kita namun sedikit pun kita tidak menghargai. Sebab kita hanya nampak apa yang wujud dan zahir di depan mata kita sahaja…”


Syurga dimana??

Hampir 4 minggu dinaluzriq berada dirumah. Blog dinaluzriq ni pun dah tak terjaga. Bukannya tak surf internet. Ada juga. Cuma sekadar ‘berjalan-jalan’ sahaja. Itu pun kalau ada kelapangan. Sebenarnya bukan tidak ada masa langsung. Dinaluzriq juga bukan sengaja mencari alasan untuk tidak menggunakan masa sabaiknya. Tetapi masa yang bernilai dan sangat berharga itu, dinaluzriq gunakan untuk perkara-perkara yang lebih utama. Eemm..bukan setakat jadi ‘bibik’saja..siap jadi driver, cleaner dgn dayang sekali tu..!hehehe..

Anyway, mengurus keadaan di rumah lebih mengajar kita untuk memahami dan menghargai nilai pengorbanan seorang insan mulia yang bergelar ibu.

Dinaluzriq hanya melihat namun tidak merasai. Tetapi dengan hanya melihat dan sekadar membantu, dinaluzriq dapat merasai...

Betapa perit dan besarnya pengorbanan seorang ibu. Hargai ibu yang mengandungkan anda selama hampir sembilan bulan lamanya. Sayangi ibu anda yang sanggup bersengkang mata di satu pertiga malam semata-mata untuk menyusukan anda. Hargailah setiap pegorbanan yang diberikan olehnya.

The Messenger of God, upon whom be peace, said: "The parent is the central door of The Garden (al-Jannah), you may look after it or you may leave it.
"The above Hadith was related in Tirmidhi (Hadith No. 1900), and Ibn Majah (Hadith No. 3663). In another Hadith which has several narrations one of which says: "A man asked the Prophet, upon him be peace, who are the people most entitled to good companionship from me? The Prophet said: 'Your mother, then your mother, then your mother, then your father, then your nearest relatives and then the next nearest."
(See Riyad al-Salihin, p. 194).

Memang benar ‘seorang ibu sanggup menjaga sepuluh orang anaknya, dan susah untuk melihat sepuluh orang anak yang sanggup menjaga seorang ibu.

Kisah daripada slot Cerekarama tv3, “Syurga dimana “ patut dijadikan iktibar oleh mereka yang bergelar anak dan mereka yang akan menjadi ibu. Drama lakonan Wan Maimunah, Jasmin Hamid, Azizah Mahzan dll cukup menyentuh hati nurani. Allah akan membayar ‘cash’ terhadap apa yang dilakukan oleh anak ke atas ibubapa mereka.

Untuk seorang anak, ingatlah, menyayangi, menghormati dan berbakti kepada ibubapa adalah menjadi tanggungjawab seorang anak. Ingat bahawa suatu hari nanti kita akan menjadi ibu dan bapa. Apa yang kita lakukan terhadap ibu bapa sewaktu kita bergelar seorang anak, tidak mustahil perkara yang sama akan berulang ke atas diri kita kelak tika meniti usia tua. Samada baik mahupun buruk.

Untuk ibu dan bapa, sayangi anak dengan tidak memilih kasih serta tidak membezakan kasih sayang di antara anak-anak.. Kisah Iktibar yang selalu berlaku, bilamana anak yang paling dibenci itulah biasanya yang akan banyak berjasa pada ibu bapa hingga ke akhir hayat mereka..

Lagu istimewa dinaluzriq tujukan khas buat para ibu..


Belaian Ibu
Album : Damai
Munsyid : Hijjazhttp://liriknasyid.com

Tertanam naluri keibuan amat mendalam
Di jiwa insan yang mendambakan kebahagiaan
Oh.. ibu
Di bahumu tergalas beban
Perjalananmu penuh rintangan
Kau titipkan kasih sayang Sejujur pengorbanan
Tak ku nafikan
Di saat kita berjauhan
Rasa ingin ku berlari
Mendakapimu penuh girang
Bak si kecil kehilangan
Kau insan penyayang
Betapa ku merindu
Lembutnya belaian ibu
Membuatku terlena
Di wajah terlukis tenang
Debar di dada kau rahsiakan
Ku pastikan dikau aman
Dikurnia sejahtera
Tak ku lupakan
Di saat kita berjauhan
Rasa ingin ku berlari
Mendakapimu penuh girang
Bak si kecil kehilangan
Tiada aku tanpa ibu
Hanya (kau) satu didunia
Bertakhta dikau dijiwaku
Kau lah ibu yang tercinta
Kau insan pengasih
Betapa aku mengharap
Hadirnya restumu ibu
Membawaku ke syurga
Bersemi belaian kasih sayang nan berpanjangan
Darimu insan yang mendoakan kebahagiaan anak-anakmu
Oh.. Ibu
Lagu : Manis Helma (Hijjaz Records)
Lirik : Alif Lam Ra (Gurindam Entertainment)
Susunan Muzik : Along Exist, Isman Isam
Penerbit : Zahid, Isman Isam
Hakcipta : Hijjaz Records


P/s: Nantikan post-post dinaluzriq berkenaan : “Panduan buat bakal ayah, ibu, dan bakal-bakal suami & isteri”…

Eemm..banyak yang dinaluzriq ‘belajar’ dari maklong (bidan yang mengurut kakak dinaluzriq)..=).. Leh la lps ni ambik dinaluzriq jadik bidan pulak..hehehe..tapi kena tunggu dapat watikah perlantikan dan dapat tauliah dari maklong dulula.. ;)

No comments: