Sunday, June 19, 2005

kisah teladan untuk semua

(Diambil dari Wan Jeffree Wan Sulaiman: Sir dinaluzriq masa di SRI Abim)

Kisah kebuluran besar di Ireland

Kisah ini dipetik daripada akhbar The Illustrated London News bertarikh 22 Disember 1849, musasurat 404.

Dalam dunia yang penuh kemiskinan dan penderitaan, akan ada hati mulia yang tersentuh untuk membuat kebajikan. Orang yang memiliki hati mulia ini ialah seorang kanak-kanan perempuan berumur tujuh tahun yang bernama Cik Kennedy. Bapanya ialah Kepten Kennedy, seorang Inspektor Undang-Ungdang Miskin ( Poor-Law ) bagi Kilrush Union.

Ada suatu ketika, kelihatan Cik Kennedy sedang membahagi-bahagikan pakaian kanak-kanak miskin yang dibawa oleh ibubapa-ibubapa miskin yang lebih miskin daripada mereka sendiri. Di hadapan kumpulan manusia malang itu, kelihatan seorang budak perempuan sedang bertingggung seperti seekor monyet sambil menyelimut tubuhnya dengan satu-satunya kain buruk yang dia ada agar dirinya tidak bogel. Setitis air mata sedang mengalir di pipinya sebagai tanda terima kasih atas pakaian yang dibahagi-bahagikan oleh Cik Kennedy. Suasana menjadi lebih pilu dengan kedinginan petang bulan November dan kebecakan yang sedang merendam kaki orang-orang miskin itu.

Cik Kennedy sangat terharu dengan penderitaan kanak-kanak miskin yang dilihatnya. Perkara ini telah menghantui fikirannya dengan begitu hebat sekali sehingga dia berazam untuk membantu mereka.

Dengan restu kedua orang tuanya, Cik Kennedy pun menghabiskan masa dan segala apa yang dia ada untuk membantu golongan malang itu. Dia telah menyedekahkan sebahagian pakaiannya sendiri dan dibenarkan untuk menyedekahkan sebahagian daripada pakaian ibunya. Dia telah membeli kain kasar dan membuat pakaian kanak-kanak yang sebaya dengannya untuk disedekahkan.

Tindakannya mendapat galakan daripada ibu bapanya sendiri dan juga daripada beberapa orang lain yang tidak dikenali, yang menyalurkan wang kepadanya. Pastinya tindakan mereka ini akan dicontohi oleh orang-orang berharta di kawasan berjiran. Cik Kennedy menjalankan tugas mulia ini dengan segala tenaga dan ketahanan yang ada pada seorang kanak-kanak perempuan yang matang dan cekal.

Semoga kisah ini dapat mengabadikan sikap pemurah seorang kanak-kanak perempuan yang sanggup mengisi tempat seorang wali dan menjalankan kewajipan seorang pecinta tanah air.


Di antara tahun 1845 sehingga 1851, satu kebuluran besar melanda Ireland kerana ubi kentang; iaitu makanan asasi golongan bawahan dan penduduk miskin di situ, musnah kerana penyakit. Lebih daripada sejuta orang telah mati kelaparan akibat penyakit kerana kekurangan zat makanan. Korban yang besar ini berlaku kerana kelambatan bertindak dan pengurusan bantuan yang tidak cekap oleh pihak kerajaan British yang dekat dan kaya itu. Seorang wartawan akhbar The Illustrated London News bertarikh 13 Februari 1847 menceritakan pengalamannya di Ireland:

“Kami bermula dari Cork untuk pergi ke Skibbereen dan tidak nampak apa-apa sehinggalah kami sampai ke Clonakilty di mana kedahsyatan kemiskinan jelas kelihatan. Ramai orang-orang miskin yang kebuluran mengerumuni kereta kuda kami untuk mengemis. Di kalangan mereka ialah seorang wanita yang sedang mendukung mayat seorang bayi. Dia sedang merayu dalam keadaan yang sangat terdesak kepada para penumpang agar membantunya membeli keranda untuk mengebumikan bayinya itu. Pengalaman ini membuatkan saya menyiasat tentang perempuan itu. Orang-orang di hotel memberitahu bahawa setiap hari berdozen-dozen orang seperti itu datang ke bandar…”

Wanita Irish mengemis wang agar dapat membeli keranda untuk mengebumikan mayat bayinya yang sedang didukungnya itu.


P/s: Diri sedih dan sayu apabila melihat si ibu yang mendukung anak kecil sambil meminta sedekah, di tepi-tepi jalan kaki lima…diri bertanya sendiri, “Bagaimanakah keadaan masa depan hidup dan nasib mereka kelak…” Hanya Allah yang mengetahui..

- Bersyukurlah dengan apa yang kita ada dan bantulah orang yang lebih susah dari kita. Ingatlah walau susah mana sekalipun kita , ada lagi insan-insan yang lebih susah..bantulah mereka sekadar yang kita mampu kerana Allah..kerana DIA pasti akan membalasnya… jika bukan sekarang ..pastinya di ‘negara abadi’ sana...

“.. Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya aku akan tambahi nikmatku kepadamu”..(Ibrahim: 7)

No comments: