Friday, February 25, 2005

nikmat yang dibazirkan..

“Ya Allah..awat mcm ni..sayangnya…”..kata dinaluzriq pada seorg shbt masa kat café..

Di atas meja di sebuah café sebuah kolej..2 pinggan nasi..dua gelas air yg hanya disentuh suku daripadanya… “kesian nasik tue..nangis dia...”

Geram dan rasa nak marah pun ada jugak bila tengok nasik yang ditinggalkan atas meja mcm tu.., kalau cara kasarla nak kata..

(Ni bahasa / ayat yg agak kasar utk diucapkan)..

“kalau dah tau tak habis, kalau dah tak mau makan banyak, yang pi gatai nak ambik bnyak2 pasai apa!!”..

“kalau ya pun nak diet, cakap saja pada kakak café tu; “kak,.. bagi saya nasik dua sudu je kak..tak nak banyk2..nanti tak habis..” …

Kan senang..habis cerita..untung2 boleh dapat nasik free..sbb kalau dah 50 sen pun nasik putih 1 polistrin penuh, 1 pinggan penuh (tak termasuk lauk)....inikan pula nasik dua sudu..


Cuba kita renung balik..di negara2 lain..Acheh, India, dll....manusia berebut-rebut nak dapatkan makanan..tapi yg kita di Malaysia ni..senang2 saja nak buang makanan..

Nasihat saya untuk diri sendiri dan semua..makanlah dan ambik makanan setakat rasa yg nak makan cukuplah..Tapi yang pasti..jgn dibazirkan makanan tue...ingat pada org susah..yang hanya makan nasik putih semata-mata, yang hanya berkuahkan air putih, yang hanya berlaukkan ulam, yang hanya seekor ikan dikongsi 10 anak beranak..fikir-fikirkanlah… “Sesugguhnya orang yang membazir itu adalah saudara syaitan..”

No comments: