Friday, June 13, 2008

Promosikan ISLAM itu mudah untuk Kita !!



"Betulker Islam tu Mudah?? Macam tak percaya je..." apa yang saya tengok orang-orang yang amalkan Islam ni hidup dia macam tersekat jerk..contoh tengokle artis-artis nasyid tu nyanyi pun cam control je..kadang-kadang bole dikatakan ala-ala dull..begitulah komen salah seorang pelajar saya masa di kolej.

Sedar ataupun tidak pelbagai jawapan dan reaksi yang mungkin kita dapati.Jawapan-jawapan ini mencerminkan tahap kefahaman Islam seseorang. Bagi yang memiliki ilmu agama pun kadangkala susah untuk memjawap secara pasti soalan ini. Apatah lagi bagi golongan dangkal dan cetek ilmu agamanya. Pasti jawapannya akan kedengaran agak negatif. “isk susahla islam..rigid..itu tak boleh ini tak boleh..” “eem perempuan kena sekatan macam-macam la.nak keluar rumah kena kelubung la.nak kena ada mahramla..ishh sempitnya Islam..takda kebebasan la.” Bagaimana pula jika anda diajukan soalan ini? “ adakah perkara yang haram lebih banyak ataupun yang halal??? Tentu soalan ini lagi sukar untuk dijawap secara pasti. Ada yang secara pasti mengatakan ishh Islam ni tentunya yang Haram lagi banyak!!! ada yang teragak-agak rasenye 50/50 kot.. jawapan-jawapan ini menimbulkan kerisauan yang amat sangat pada diri saya. Persoalan-persoalan ini bermain dijiwa saya "adakah pemahaman Agama umat ini terlalu tandus? Adakah sistem pengajian agama disemua peringkat tidak mampu mempromosikan kemudahan ajaran Islam?.Adakah siaran forum perdana pada setiap malam khamis gagal berfungsi?Oleh itu saya merasa terpanggil untuk menjelaskannnya dan menjadi satu tanggungjawap untuk golongan ilmuan Islam untuk memperbetulkan maklumat salah mengenai agama yang amat mudah bahkan sesuai sepanjang zaman masa dan tempat. Ini kerana Islam sesuai ditimur mahupun dibarat, tua ataupun muda, kaya ataupun miskin, sakit mahupun sihat.


Oleh itu penulis merasa terpanggil untuk membicarakan, mempromosikan bahkan memperbetulkan tanggapan terhadap agama suci lagi mudah ini. Disamping itu juga penulis melihat kesan yang amat besar terhadap umat ini apabila memahami Islam sebagai agama yang sempit dan mengongkong. Kewujudan gerakan-gerakan yang berbau anti hukum Islam terhadap wanita adalah implikasi dari salah faham ini. Salah faham ini juga menatijahkan oarang yang bukan Islam takut untuk menjadi muslim dan tidak berminat untuk mendekatinya bahkan mereka akan melihat Islam sebagai musuh manusia, agama yang tidak memahami jiwa dan kehendak mereka. Sebagai contoh simbol wanita bertudung dilihat sebagai penindasan, lambang kemunduran dan tidak “up to date” dan seribu satu gambarb negatif yang lain. Ia menjadikan da'wah sukar untuk disampaikan kepada golongan sasran...bersambung...

No comments: