Sunday, June 22, 2008

Ku pohon kekuatan darimu Ya Allah…

Belajar, mengajar, berkahwin, ada anak dsb. Bukan setakat 3 in 1..tapi seolah-olah 1001 perkara dalam 1 badan.

Penat. Letih. Itulah kenyataan yang memang tidak dapat dinafikan lagi bagi sesiapa yang belajar sewaktu bekerja, dan lebih-lebih lagi bagi yang mempunyai family. Antara komitmen belajar, family, dan kerjaya.. Hanya kekuatan dan bantuan dari yang Maha Esa saja yang diperlukan.

Dinaluzriq memang seorang yang bercita-cita tinggi. InsyaAllah sekiranya masih diberikan kekuatan oleh Allah akan dinaluzriq teruskan perjuangan untuk menambah ilmu didada sehingga ke penghujungnya..InsyaAllah..

Saya menyambung pengajian di peringkat MA dalam Bahasa Arab (Arabic Linguistic Studies) pada hujung tahun 2006. Sejurus selepas tamat degree di UIAM didalam bidang yang sama. Pada masa yang sama, saya diterima masuk sebagai salah seorang tenaga pengajar di Sek. Men. Islam Al-Amin Gombak. Waktu tu saya belum mengandung. Ok lagi. Tak terasa sangat.

Masuk semester yang kedua, saya disahkan mengandung pada bulan Februari 2007. Waktu tu saya agak terasa bahang kekangan waktu, tenaga dan minda..Allah..dengan masalah X-Ray dan kerisauan yang amat sangat terhadap kandungan pada waktu itu. Pernah kadang-kadang saya terasa give up. Namun Alhamdulillah hubby banyak memberikan support dan semangat. Maka dengan kekuatan yang ada saya lalui kehidupan berumahtangga, belajar dan bekerja dengan penuh kesabaran. InsyaAllah saya akan pegang kata-kata hubby, “Biar susah-susah sekarang agar kemanisan kita akan rasa di kemudian hari. Rezeki diana, rezki baby kita tidak tau..”

Setiap hari yang dilalui terasa lama sangat..Tak sabar untuk menghabiskan subjek MA. Rutin harian terkejar-kejar ke kelas yang menjadikan diri kepenatan. Tenaga dan Minda. Saya pernah terfikir bagaimana saya akan lalui tempoh ini?Lambatnya…

Kelas MA tidak sama sepertimana waktu degree dulu. Masa hanya ke kelas. Kelas di MA banyak kerja dan banyak yang perlu dibaca. Banyak yang kita perlu usaha sendiri. Pernah satu hari sewaktu menghadiri mesyuarat PIBG di SMIAA, saya jatuh pengsan di sekolah! Waktu tu usia kandungan saya masuk 4 bulan. Namun dengan izin Allah, Alhamdulillah tiada apa-apa yang berlaku. Tekanan darah saya rendah. Kurang gula dalam darah. Kurang rehat. Manakan tidak, malam tu saya bertungkus lumus menyiapkan assignment yang perlu dihantar keesokan harinya. Sebab last minute pun samalah juga, sebab sibuk dengan kerja dan tidak sempat memberi ruang untuk diri. Allah saja yang mengetahui perasaan saya waktu itu…

Saya perlu bekerja. Gaji seorang untuk hidup di KL memang tidak cukup. Saya berniat untuk membantu hubby. Pada masa yang sama saya ingin mendapatkan pengalaman mengajar dan berada di alam pekerjaan.

Sewaktu usia kandungan saya dalam trimester ke-3 dan sering berulang-alik ke sekolah dan kelas di UIAM, saya sering terfikir dan risau macam mana nak study masa dalam pantang nanti? Boleh ke? Kalau buatnya anak meragam semalaman dan sepanjang hari?Allah.. Macam manalah keadaannya nanti pula kalau dah ada anak, mesti lagi penat. Saya risau kalau-kalau saya tidak boleh dapat result yang terbaik sebab sibuk dengan anak dan tidak sempat study!. Namun, Hanya Allah yang lebih mengetahui…

Kenangan bersama Hubby (Konvo UIAM 2007). Usia kandungan ketika itu 7 bulan lebih.



Memang Allah itu Maha Mengetahui mana yang terbaik untuk kita. Alhamdulillah kelas semester ke-3 sempat saya habiskan. Memang apa yang Allah aturkan itu cukup cantik. Kelas semester tersebut dapat saya habiskan dengan sempurna dan saya hanya perlu menduduki Special Exam pada minggu ke 3, semester ke-4 nanti. Saya terkenang sewaktu saya di dalam pantang. Orang didalam pantang boleh rest dsb. Tapi saya sebaliknya. Ada masa kosong, ketika uways tidur, saya perlu study!. Alhamdulillah Uways tidak banyak ragam. Mungkin dia tahu yang umminya perlu belajar. Terima kasih dekat Uways!. Alhamdulillah result saya semester ke-3 itu tidak saya jangkakan. Saya mendapat result yang lebih baik dari yang sebelum itu! Allah kareem..

Kerisauan saya jika ada anak, bekerja dan study pun telah terjawab. Memang Allah Maha Adil! Uways memang tidak banyak kerenahnya. Alhamdulillah. Saya boleh study dan bekerja. Kekuatan itu juga saya dapat hasil sokongan dan dorongan suami tercinta. Terima kasih abang!. Ada ketika dia tolong jagakan Uways dan membantu saya membuat kerja-kerja rumah. Padanya asalkan boleh memudahkan saya dan saya boleh study!. Terutamanya ketika hampir dengan exam. Alhamdulillah, Semester terakhir itu dapat disempurnakan walaupun dengan bertambahnya ahli keluarga menjadi 3 orang. Saya tidak percaya result yang saya dapat pada semester terakhir tersebut. Kerisauan itu terjawab. Alhamdulillah, result terakhir inilah yang terbaik yang pernah saya dapat. Result saya sekurang-kurangnya A-!, dan telah menaikkan pointer saya menjadi lebih baik dari yang sebelumnya. Allah..Syukur sangat..


Alhamdulillah ‘ala kulli hal. Berkat kesabaran dan sokongan dan dorongan dari suami tercinta, saya selesai menghabiskan subjek MA pada semester lepas. Dan selepas ini saya hanya boleh tumpukan hanya pada thesis. Semoga Allah memberi kekuatan…InsyaAllah.. Tidak perlu lagi terkejar-kejar ke kelas.

Terima Kasih yang tidak terhingga buat suami tercinta dan anak tersayang..


Entri ini sebagai Muhasabah dan Motivasi untuk mereka yang mempunyai Multi-Kerjaya (Bekerja, Belajar, Berumahtangga etc…). Ingatlah bahawa Allah Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk kita! Kita hanya perlu Berusaha, Berdoa dan Bertawakkal. InsyaAllah bantuan Yang Maha Esa akan menyusul. Selagi mana kita ikhlas dengan apa yang kita buat, InsyaAllah bantuan Allah itu pasti ada… AllahuAkbar!.

2 comments:

almuna said...

Congrates for the excellent result! Alhamdulillah...Ni kena thank u kat akak sebab arrange jadual supaya bole gi kelas master ni....he he. belanje kacang 30 sen bilik guru tu pun ok gak... isk isk

dinaluzriq said...

tq v.much!!!mmg k.alia bnyk tlg!trm ksh byk2!!nway mmg nak belanja k.alia lbh lg dr tu...hehehe..