Wednesday, January 23, 2013

Tip Didik Anak: Teori 1H-1H


Sebelum ini saya ada menyentuh soal tip didik anak yang bermula dengan al-Quran.  Boleh baca sini.


Perkara kedua yang perlu dititikberatkan oleh kedua ibubapa yang mementingkan pendidikan Islam untuk anak adalah untuk mencintai baginda Nabi SAW. 

Bagaimana untuk ibubapa yang masih mempunyai anak kecil boleh mendiidk mereka untuk mencintai Nabi?

Teori yang diambil daripada buku “Motivasi Gaya Rasulullah” ini mudah-mudahan menjadi satu suntikan motivasi bagi diri si anak dan ibubapa yang ditanam sejak kecil. 

 FB: http://www.facebook.com/MotivasiGayaRasulullah
Blog: http://www.motivasigayarasulullah.blogspot.com/


Teori 1H ini bermakna: 1 Hari, 1 Hadis.

Saya ingin mengambil 2 contoh ini. Saya ada terbaca kisah mengenai Beliau yang sangat hebat ini. Ibunya sejak kecil seringkali membacakan hadis  kepadanya. Akhirnya apa yang berlaku, beliau menjadi pengumpul hadis-hadis Sahih baginda Nabi SAW. Beliau yang saya maksudkan adalah Imam Bukhari.

Motivasi dari hadis Nabi SAW yang sentiasa disebut oleh ibunya untuk si anak ini sejak kecil. Beliau selalu dibawa oleh ibunya diatas sebuah bukit sambil melihat kepada kota itu sambil membacakan hadis tersebut. Dorongan tersebut menjadikan beliau bersemangat dan termotivasi untuk merealisasikannya!. Hadisnya:

(لتفتحن القسطنطينية، خير الأمير أميرها وخير الجيش جيشها)

"...Konstantinopel (kini Istanbul) akan jatuh ke tangan tentera Islam. Rajanya adalah sebaik-baik raja, tenteranya adalah sebaik-baik tentera..." (Hadis riwayat Imam Ahmad)

Beliau yang saya maksudkan, siapa lagi kalau bukan Sultan Muhammad Al-Fateh. Bukankah kerana termotivasi oleh hadis Nabi Saw, serta galakan dan sokongan dari ibu tercinta menjadikan beliau semangat untuk merealisasikan menawan Kota Konstantinopel? Akhirnya Kota tersebut Berjaya ditaklukinya.

Jadi, buat diri saya yang menulis dan semua ibubapa diluar sana, ayuh kita tanamkan kecintaan anak-anak kita terhadap baginda Nabi SAW dengan mengamalkan apa yang baginda tinggalkan. Bermulanya dari tindakan kita sekarang, sekalipun kesannya kita belum terzahir sekarang, insyaAllah, pasti dimasa akan datang! InsyaAllah…

Sebagaimana didalam Hadis Nabi ada menyebut:

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ تَرَكْتُ فِيكُمْ أَمْرَيْنِ لَنْ تَضِلُّوا مَا تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا كِتَابَ اللَّهِ وَسُنَّةَ نَبِيِّهِ. (الإمام مالك)

Dari Abu Hurairah, r.a., dari Nabi s.a.w., bahawa Baginda bersabda: "Aku tinggalkan pada kamu dua perkara yang kamu tidak sekali-kali akan sesat selagi kamu berpegang teguh kepada kedua-duanya, iaitu kitab Allah (al-Quran) dan sunnah Rasulullah (s.a.w.)”.

Langkah-langkah:

1.         1. Baca Hadis sebelum tidur

Jadikan aktiviti  membaca sekurang-kurangnya 1 hadis sudah memadai. Dalam masa 5 minit sudah mencukupi. Ingat ibubapa tidak perlu menjadi seperi pemberi tazkirah ya. Saya tahu ramai ibubapa sibuk. Jangan pening-pening kepala memikirkan, "macam mana ni, ABC belum diajar, Alif Ba Tapun tak habis lagi, buku yang lain pun tak baca lagi, banyaknya nak ajar"..Hehe..Usah pening-peningkan kepala. Ambil masa sedikit sahaja untuk membaca Hadis, samada selepas solat berjemaah atau sebelum tidur dan sebagainya,  insyaAllah ada manfaatnya.. :)

2. Bercerita sebelum baca Hadis

Sebelum memulakan sesi membaca Hadis, ajukan beberapa soalan untuk dijawab., Contohnya, “Siapa Nabi Muhammad?”, “Hadis Nabi itu apa?”, “Sayang tak pada nabi?”, “Kenapa kita perlu sayang dan ikut nabi?”, juga boleh bercerita tentang sahabat-sahabat baginda, kisah-kisah nabi yang sayangkan kanak-kanak dan sebagainya. Apabila mereka menjawab, puji dan terangkan serba sedikit tambahan dari ibubapa.

  1. Cuba mengingati
Ini bagi kanak-kanak yang lebih besar (lingkungan 3 tahun keatas). Boleh menyebut dengan mereka bersama hadis tersebut. Jika tidak, memadai ibubapa yang membaca.

  1. Penjelasan dan Penerangan
Penjelasan dan penerangan tidak perlu panjang jela. Hanya sebut poin yng penting sahaja daripada gambar (Buku Hadis Bergambar Kanak-kanak). Namun jika tidak memungkinkan untuk ibubapa memberikan penjelasan, memadai hanya membaca.

  1. Hadis Buku Bergambar
Buku Hadis bergambar untuk kanak-kanak insyaAllah dapat membantu. Ia bukan sahaja menarik, malah hadis sahih terpilih itu juga amat sesuai sebagai pendedahan awal untuk kanak-kanak mencintai hadis Nabi.

Cadangan Buku:


(Buku ini versi Indonesia yang telah dibeli ketika mengikuti program Twins of Faith 2011. Isi kandungan dan cara persembahannya sangat menarik!)

Jika para pembaca inginkan versi Bahasa Melayu, boleh dapatkan buku ini terbitan PTS:


Aktiviti bukan sahaja bermanfaat insyaAllah untuk si anak pada masa sekarang dan masa hadapannya, malah untuk ibubapa sendiri dalam mengingati hadis nabi dan mengikuti apa yang baginda SAW tinggalkan.

Semoga dengan membaca hadis-hadis baginda Nabi SAW ibarat menjemput baginda ke dalam rumah kita untuk memberi peringatan dan nasihat buat kita seisi keluarga. 

Ayuh hidupkan kecintaan kita sekeluarga terhadap Nabi SAW serta para sahabat, isteri-isteri serta mereka yang mencintai baginda dengan mengikuti sunnah baginda. 

 
Semoga kita akan tergolong dikalangan ummatnya yang terpilih.. 

We LOVE You MUHAMMAD SAW… Allahummasalli'ala Muhammad wa'ala 'ali Muhammad...


 Salam Maulidurrasul 1434H/2013

2 comments:

Dhila said...

Oh, saya suka post ini. Bezanya anak saya baca sendiri di hadapan saya dan saya jelaskan sesuatu hal itu. Ada kesukaran di situ kerana buku yang dipilih mungkin kurang sesuai. Saya akan cari buku yang disebut di atas. terima kasih.

dinaluzriq said...

Bagus puan! Alhamdulillah pelbagai cara boleh digunakan. Semoga anak akan membesar menjadi insan yang bermanfaat untuk ummat insyaAllah!