Monday, February 13, 2012

Konflik Ibu Menyusu : Yakinlah dengan “HAULAINI KAAMILAIN”

Nekad 4 Bulan yang lalu

Bulan November 2011 saya sudah give-up. Badan terasa sangat letih dan penat. Masakan tidak, Umayr yang asyik ingin berkepit, “Ummi, nak halib (Ummi, nak susu)”. Keadaan semakin stress apabila ianya berlaku setiap kali saya ingin melakukan kerja-kerja rumah terutamanya waktu memasak selepas pulang dari bekerja. Memang sangat memenatkan.

Hujung minggu itu, saya nekad. Kedai Manjaku di Sri Gombak telah saya pergi. Setelah mendapatkan drypers, deretan susu formula pula menarik perhatian saya. Tangan ingin mencapai pula susu formula. Mata melirik disetiap “keistimewaan” yang dimiliki oleh pelbagai jenama susu formula yang ada. Hampir 10 minit saya mencari “susu terbaik” untuk diberikan kepada Umayr.

Tiba-tiba ada suatu perasaan kecil timbul didalam hati. “Sabar diana, lagi 4 bulan sahaja untuk bertahan. Selama setahun lebih boleh bersabar menyusu, memerah, berkepit dengan Umayr, takkan lagi empat bulan ni saja sudah give-up?”, “Anak nak membesar sekali sahaja seumur hidupnya, susu ibu ini hak dia, takkan nak nafikan hak dia?”. Memang perasaan ini sering bermain-main didalam hati malah difikiran saya. Akhrinya, hanya drypers yang saya beli.



Fasa-fasa terakhir penyusuan susu ibu

Saya yakin,ramai dikalangan ibu-ibu tiada masalah untuk menyusukan bayi mereka diawal waktu kelahiran kerana ia merupakan fasa awal dimana penghasilan susu ibu memang sangat produktif (cumanya,kalau sejurus selepas bersalain dan 2-3 hari selepas bersalin.. Waktu ini kolustrum/susu awal yang sangat bagus memang sedikit kerana ia baru beroperasi-tempoh ini jangan risau dan jangan kata “tidak ada susu”. Memang macam itu, ia bermula dengan sedikit).

Begitu juga saya. Pengalaman Uways dahulu saya jadikan pengajaran dan ukuran. Semasa Umayr, sejurus bersalin, saya telah maklumkan pada nurse supaya jangan berikannya sebarang susu, bawa bayi kepada saya apabila ia lapar. Alhamdulillah saya sangat yakin, apabila kita mula memberikan susu formula kepada anak, penghasilan susu ibu akan automatic menjadi kurang produktif. Secara saintifiknya saya tidak pasti kenapa. Saya hanya mengaggap ianya sebagai satu “sumpahan keramat” sahaja. Hehehe.. :)

Alhamdulillah, 6 bulan secara eksklusif. Kemudian cukupkan setahun, seterusnya 2 tahun. Sewaktu tahun pertama penghasilan susu sangat memberangsangkan. Kadang-kadang, perahan sehingga 2 botol (4/5/6/8 0z) untuk sebelah sahaja!.Subhanallah!!.

Namun, Masalah (saya lebih suka gunakan konflik/dilema) yang timbul adalah apabila dihujung-hujung tahun (bagi mereka yang ingin menyahut saranan menyempurnakan penyusuan selama dua tahun penuh). Saya juga menghadapi cabaran yang sama. Penghasilan susu kurang produktif, tidak seperti diawal-awal tahun. Namun, maklumat yang saya dapati dari internet( seperti Kumpulan Ibu-ibu menyusukan, Susuibu.com dsb) Alhamdulillah banyak membantu.

Umayr Genap 2 tahun

(gambar dari 6 bulan -setahun)

Alhamdulillah tarikh 13 Februari 2012. Genaplah usia Umayr 2 tahun. Jika sekiranya saya tidak berjaya menyusukannya sehingga umurnya 2 tahun, saya tidak akan menulis entry ini. Saya gembira!

Sewaktu Uways, saya kurang pengetahuan tentang bagaimana untuk memastikan bekalan mencukupi sehingga 2 tahun. Ya 2 tahun satu tempoh yang sangat lama dirasakan untuk mencukupkan 2 tahun (sebenarnya sekajap sahaja 2 tahun itu berlalu). Apa yang dibuat, menyusu Uways hanya ketika dirumah dan disebabkan bekalan susu perahan yang tidak cukup di rumah pengasuh, saya terpaksa berikannya susu formula.

Namun, Saya sedih mengenangkan ada segelintir ibu yang tidak mahu menyusukan anak mereka dengan susu mereka sendiri atas alasan yang tersendiri. Tetapi ada juga yang berkeinginan tetapi kurangnya pengetahuan dan cara menyebabkan mereka telah berputus asa.

Menurut Penolong Pengarah Zat Makanan Kementerian Kesihatan Malaysia, Puan Rokiah Don, kadar penyusuan ibu di kalangan ibu-ibu bekerja terutamanya di kawasan bandar menurun. Antara faktor yang mempengaruhi atau menghalang ibu-ibu untuk terus menyusui bayi adalah kecetekan pengetahuan, tiada pengalaman dan tiada sokongan. Banyak memberi alasan menyusu badan tidak praktikal, menyusahkan, letih, suami tidak dapat memainkan peranan, bimbang kesihatan diri terjejas dan tidak yakin bayi mendapat bekalan susu mencukupi. Malah ada yang bimbang buah dada akan melendur.

Malah apa yang amat menyedihkan, ada segelintir para ibu yang sewaktu mengandung telah siap memikirkan susu formula mana yang terbaik untuk bakal anak yang dilahirkan. Walhal ibu itu tidak memikirkan sebenanrnya “susu cap gantung” (minta maaf istilah ini digunakan) nya itulah yang terbaik untuk anaknya.

Yakin dan Tahu Cara akan Berjaya

Saya juga menghadapi masalah (cabaran) yang sama.

Antara perkara yang dihadapi
1-      Terasa seperti susu sudah tidak ada dan merasakan anak tidak kenyang menyusu. (sebenarnya bagi sahaja makan makanan yang lain atau produk tenusu yang lain, bukan semata-mata susu ibu). Kita pub, apabila lapar, memang akan mencari makanan, bagi anak, susu ibu itulah lebih mudah untuknya. Kenyangkan dia dengan makanan berkhasiat yang lain dahulu, ini kerana susu bukan lagi menu utamanya).  
2-      Badan sangat penat dan letih bahkan menyebabkan agak stress (Apabila stress, memang sangat sukar untuk perah. Gunalah jenama yang paling mahal untuk memerah sekalipun, memang tidak boleh).
3-      Fikiran “nak bagi susu formula” lebih mudah sering bermain-main difikiran. (ubah mind-setting minda kepada “mesti boleh” dan cari penyelesaian, bukan terus berputus asa). insyaAllah boleh.

Namun, apa yang telah saya lakukan untuk diri sendiri:

1-      Minum air dan susu lebih banyak.
2-      Makan banyak (yang berkhasiat).
3-      Buat “double-pumping” (boleh search di internet tentang ini).
4-      Doa dan Tawakkal
5-      Sabar

Yakin dengan Fitrah Ilahi


Perkara besar yang menyebabkan saya terus bersabar bersama kekuatan yang Allah berikan adalah saranan tentang penyusuan susu ibu. Secara saintifiknya seperti yang diketahui umum memang tiada susu yang terbaik melainkan SUSU IBU (boleh search di internet, banyak maklumat tentang kebaikan susu ibu untuk anak & juga ibu). Tetapi kenapakah Allah menyarankan sehingga 2 tahun penuh, kenapa tidak setahun, setahun setengah? Rahsia itulah yang saya yakin, hanya Allah yang lebih mengetahui daripada apa yang kita ketahui setakat pengetahuan kita yang terbatas ini. (insyaAllah entry yang lain kita akan bincangkan tentang ini)

Di dalam firman Allah di dalam surah AlBaqarah ayat 233 yang bermaksud:

“dan ibu-ibu hendaklah menyusukan anak-anak mereka selama dua tahun genap Iaitu bagi orang Yang hendak menyempurnakan penyusuan itu; dan kewajipan bapa pula ialah memberi makan dan pakaian kepada ibu itu menurut cara Yang sepatutnya. tidaklah diberatkan seseorang melainkan menurut kemampuannya. janganlah menjadikan seseorang ibu itu menderita kerana anaknya, dan (jangan juga menjadikan) seseorang bapa itu menderita kerana anaknya; dan waris juga menanggung kewajipan Yang tersebut (jika si bapa tiada). kemudian jika keduanya (suami isteri mahu menghentikan penyusuan itu Dengan persetujuan (yang telah dicapai oleh) mereka sesudah berunding, maka mereka berdua tidaklah salah (melakukannya). dan jika kamu hendak beri anak-anak kamu menyusu kepada orang lain, maka tidak ada salahnya bagi kamu apabila kamu serahkan (upah) Yang kamu mahu beri itu Dengan cara Yang patut. dan bertaqwalah kamu kepada Allah, serta ketahuilah, Sesungguhnya Allah sentiasa melihat akan apa jua Yang kamu lakukan”.

Menurut Ibn Kathir, Ini adalah panduan dari Allah swt untuk para ibu  menyusukan anak-anak mereka dengan memberi makanan lengkap selama dua tahun kerana  tidak ada lagi penyusuan susu ibu selepas itu. Namun, disana juga tiada larangan samada untuk tidak dapat cukupkan 2 tahun, atau untuk melebihkan selepas 2 tahun.

Perkataan 2 tahun menyusu lagi:

“dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya Dengan menanggung kelemahan Demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya), dan tempoh menceraikan susunya ialah Dalam masa dua tahun; (dengan Yang demikian) bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua ibubapamu; dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan)”.



Jadi para ibu dan bapa, usah risau. Kita cuba sedaya upaya dengan pelbagai ikhtiar dan doa, jika adanya rezeki, Alhamdulillah, tetapi janganlah bersedih kerana saranan Allah itu bukanlah satu kewajipan. Kerana itu Allah menyebut, “bagi mereka yang inginkan melengkapkan tempoh penyusuan”.



Selamat Mencuba!!! Semoga Allah memberikan kekuatan dan kesabaran kepada anda juga!!  :)



5 comments:

Anonymous said...

Assalamualaikum. tahniah kerana berjaya ebf umayr cukup 2thn. sekrg umayr dh 3thn. mcm mana dengan pemakanannya selepas 2 thn? ada apa2 masalah tak? saya berminat juga nk ebf anak saya sehingga 2 thn tp saya jg nk bukti yg blh dikemukakan jika ada yg kurang senang dgn niat saya ni. thanks in advance.

Raihanah Ahmad said...

untuk berjaya menyusu 2 tahun perlu ada knowledge juga, saya kenal beberapa orang tak berjaya menyusu. bukan mereka takde minat atau apa, tapi lebih kepada kurang celik ilmu.

Raihanah Ahmad said...

wah tahniah sebab grad 2 tahun tu.

Aisyah Ghazi said...

Good sharing utk post ni admin. Anyway, free2 jemput datang ke blog i untuk info2 kekal fit dan slim.


>>> Slim & Fit Semulajadi!<<<

Nourulle said...

Ya setuju tu sis, Sikap yang positif sentiasa juga memainkan peranan penting untuk memastikan penghasilan susu ibu ni banyak.. bagi saya, nak lebih jimat masa, jimat tenaga, pergi je seminar @ class menyusu oleh pakar-pakar laktasi, buat la research sikit berkenaan seminar tu, tengok testimoninya, tengok berapa ramai yg dah berjaya, kemudian invest la sket duit demi untuk anak-anak.. bukan apa, kalau kita blajar sendiri tanpa guru, takut tak jadi nanti sediri fade up, so better kena ada mentor, boleh tanye2.. insyallah berjaya, kalau saya, saya cadangkan seminar Pn. Asiah, dia ajar berdasarkan pengalaman die, macam sis la.. huhu..Kelengkapan untuk menyusu pun kena ready dah, mcm breastpump, Baju Khas untuk Menyusu, semua ni penting untuk menjadikan kita lebih semangat untuk menyusukan bayi dan takde la nanti nak jadikan alasan malas sbb susah nak pump dekat office etc.