Tuesday, May 4, 2010

Anak-anak; Anugerah dan Amanah

“Sayang cuba teka dengan siapa abang berforum tadi?”. Tiba-tiba suami mengajukan soalan sewaktu beliau menghubungi saya sejurus tamat forum di Universiti Malaya pada28 Mac 2010 yang lalu. Ketika itu saya cuti berpantang di Alor Setar. Memang setiap malam beliau akan menghubungi saya. “Hmm forum di UM pasal Cinta Nabi, mesti dengan abang Hasrizal (Ustaz Hasrizal) kan?. Ustaz hasrizal merupakan seniornya sewaktu di Izzuddin Shah. “Pandailah isteri abang ni teka”, Mulalah si suami bergurau. “hehehe..biasalah..chewah”.


Buku yang diberi percuma. Saya juga mendapat manfaat daripadanya.



Banyak perkara yang dikongsi bersama saya, terutamanya dalam bab mendidik anak-anak. Kadang-kadang perasaan takut menyelubungi diri terutamanya dalam menelusuri sebuah perjalanan yang panjang dalam mendidik anak-anak. Suami dan isteri perlu sama-sama seiringan dalam membentuk mereka.

Saya masih ingat sepertimana yang Ustaz Hasrizal pernah menyebut, “biar mereka menangis sekarang daripada kita menangis kemudian”. Dalam bab menonton TV misalnya, kadang-kadang ibubapa merasakan dengan membuka siaran kartun menjadikan mereka “duduk diam”. Mereka tidak tahu memilih. Ibubapa yang sepatutnya memilih siaran untuk mereka. Banyak aksi-aksi kartun yang sebenarnya mendidik mereka menjadi seperti kartun. Aksi melompat, memukul dan sebagainya. Dalam usia 1 tahun sehingga 5 tahun adalah waktu yang paling kritikal dalam membentuk peribadi mereka.


Sekalipun kita menjaga dalam bab menonton TV, tetapi kemungkinan ruang untuk mereka terikut-ikut dengan kawan-kawan masih luas terbuka. Saya sringkali termenung memikirkan amanah besar yang dipikul dalam mendidik mereka. Saya takut dengan tahap kesabaran yang ada. “Hanya padaMu ya Allah aku memohon kesabaran dan ketabahan dalam mendidik anak-anak menjadi insane Soleh yang bermanfaat untuk ummat dan Islam”.


Saya ingin berkongsi dengan tetamu ziarah sekalian persoalan dalam mendidik anak-anak yang saya lontarkan berkenaan mendidik anak-anak kepada Prof. Dr. Sidek Baba sewaktu beliau membentangkan tajuk “The Role of an outstanding Murabbi in realizing Islamization of Knowledge”. Ketika saya berkampung di Felda Residence Trolak menghadiri kursus Ta’aruf and Intellecual Discourse (TIDE) pada 12-15 April 2010. Walaupun soalan saya agak sedikit tersasar daripada topik yang dibentangkan, namun saya tidak ingin melepaskan peluang dalam mengambil nasihat daripada seorang yang sangat berpengalaman. Saya ingin menjadi Murabbi kepada anak-anak saya dahulu sebelum saya menjadi Murabbi kepada anak-anak orang lain.


Di dalam mendidik anak-anak beberapa perkara perlu dititikberatkan oleh ibubapa, iaitu:


1) Tunjukkan kepada mereka “the real term” di dalam Islam contohnya Solat, bukan sembahyang, Rasulullah sebagai Qudwah.


2) Mulakan daripada peringkat umur yang masih muda.


3) Tunjukkan kepada mereka perkara-perkara yang elok dari aspek sikap dan cara kita.


4) Husband and wife relation. Biar mereka Nampak yang zahir dihadapan mereka sebuah keluarga yang baik, solehah, elok. Hubungan antara bapa dan ibu akan membentuk peribadi mereka. Mereka adalah apa yang mereka lihat.


Amanah Allah dalam mendidik anak-anak menjadi muslim yang sejati amat berat dan memerlukan tahap kesabaran dan ketabahan yang tinggi. Apakah kita hanya sekadar inginkan anak-anak yang cemerlang di dalam pelajaran tetapi hancur di dalam akhlak dan kelakukan? Nau’zubillahiminzalik. Ya Allah jadikan anak-anak kami penyejuk mata dan penawar hati kami, anak-anak yang Soleh berguna untuk masyarakat dan Islam.

No comments: