Tuesday, February 23, 2010

Jemputan Umrah (Haramain-1)


Setelah hampir 6 bulan meninggalkan kenangan-kenangan manis yang cukup berharga semasa berada di Haramain (Makkah dan Madinah) baru kali ini saya berkesempatan untuk mencoretkan sesuatu sebagai satu diari kenangan yang ingin dikongsi bersama. Agar ianya tidak hilang begitu sahaja.

Tiada perasaan yang dapat dilafazkan melainkan rasa syukur yang tidak terhingga kepada Allah atas keizinanannya untuk menjadi tetamNya, lebih-lebih lagi pada waktu kemuncak 10 Ramadhan terakhir.

Hanya pernah berniat suatu hari nanti insyaAllah kami akan pergi mengerjakan Umrah bersama. Saya dan suami, dan jika ada rezeki bersama anak-anak. Namun, tidak pernah terfikir kami tiga beranak dapat pergi ke sana dalam masa terdekat ini. Semuanya berlaku secara terus. Kami membeli rumah dan mula memasuki rumah baru pada bulan Jun 2009, seterusnya bulan September 2009 dapat pergi mengerjakan Umrah.

Hanya Allah yang maha mengetahui. Percayalah bahawa rezeki itu adalah urusan Allah. Memang sedia maklum bahawa mengerjakan Umrah pada bulan Ramadhan terutamanya pada 10 Ramadhan terakhir memerlukan kos yang agak besar. Malah seakan-akan kos mengerjakan Haji.

Saya pernah terbaca iklan Umrah pada bulan Ramadhan adalah antara RM 7,000- RM10,000 seorang. Ini bermakna, kalau difikirkan logik akalnya, jumlah kami 3 beranak adalah sebanyak lebih kurang RM 20,000. Namun Alhamdulillah, tidak sampai sebanyak itu. Tapi tak perlulah saya nyatakan berapa disini.

Tetapi boleh dikatakan kami pergi dalam keadaan “koboi”. Tiada agen umrah yang diambil. Ini juga antara faktor yang telah mengurangkan perbelanjaan.

Tetapi risikonya, banyak transit yang perlu dilalui, namun, ia turut mengurangkan kos. Semuanya hanya dengan pengalaman suami yang pernah pergi mengerjakan umrah sebelum ini. Ini adalah Umrah pertama untuk saya dan Uways dan yang ketiga untuk suami.


Plan Asal.

Nak dikatakan secara kebetulan pun mungkin juga. Ini kerana perancangan asal adalah kami akan mengerjakan Umrah setelah tamat sesi pembentangan kertas kerja saya di Universiti of Jordan pada 28 -30 September 2009. Supaya saya tidak perlu memikirkan urusan pembentangan lagi dan saya boleh mengerjakan Umrah dengan lebih tenang.

Namun, setelah berbincang dengan rakan suami yang menguruskan Visa serta tiket penerbangan kami sepenuhnya, Saudara Farihal, bahawa tarikh untuk memasuki Makkah hanya dibenarkan pada bulan Ramadhan kerana kerajaan Arab Saudi akan membuat persiapan Haji bermula Syawal.

Plan bertukar untuk pergi lebih awal agar dapat kami mengerjakan Umrah dan kemudian baru selesaikan urusan pembentangan kertas kerja. Ini bermakna kami pergi mengerjakan umrah dan seterusnya ke Jordan selama seminggu bermula 27 September 2009.

Kemungkinan besar juga satu kebetulan, tarikh untuk saya pergi adalah tarikh sewaktu revision dan exam period di CFS IIUM. Alhamdulillah, saya telah mendapat pelepasan untuk pergi atas dua urusan, pertama untuk membentangkan kertas kerja dan kedua mengerjakan umrah. Itupun setelah mengharungi banyak dugaan dan rintangan untuk mendapatkan pelepasan dan sedikit pembiayaan dari UIAM untuk mereka yang membentangkan kertas kerja.

Fasa perjalanan kami adalah dari :

1- KLIA-BANGKOK-JORDAN-JEDDAH
2- JEDDAH-JORDAN
3- JORDAN-BANGKOK-KLIA


Gambar sebelum bertolak. Singgah di rumah ustaz Arif. Berada di KLIA dan memasuki balai berlepas sejurus berbuka puasa bersama. Beg yang dibawa telah dimuatkan dengan mampatnya agar tidak terlalu banyak.

p/s: Tarikh di Gambar tahun 2008 (terlupa untuk setting semula).




Bersambung…

4 comments:

Farid said...

Ya Allah, betulla itu ustazah Mardiana. Ustazah, kita terserempak di Jeddah. Saya sewaktu itu dari Cairo, baru sampai di airport Jeddah. Dah nampak ustazah, tapi segan nak tegur.. rupanya betul itu ustazah. Rugi tak tegur cikgu lama.. sombongnya saya ni.

dinaluzriq said...

xpe farid..ustz pn xperasan jumpa siapa..belajar di mesir ke skrg?

Farid said...

ya Ustazah, sy skrg ni baru tahun 2 Perubatan di Universiti Kaherah. Ustazah selamat menyambut kelahiran putera ke 2..

dinaluzriq said...

trm ksh..alhmdllh semoga terus sukses farid..:)