Saturday, February 20, 2010

Our bundle of Joy!!!..

Alhamdulillah tanggal 13 Februari 2010 jam 5.19 pagi saya telah selamat melahirkan seorang lagi bakal pejuang Sunnah Rasulullah dan Islam. Khalifah kecil seberat 3kg di Pusat Perubatan ar-Ridzuan Ipoh Perak.

Rentetan kehadiran Imam kecil ini:
Jumaat (12 Februari 2010)
Jam 11.00 pagi.
Saya berjaya menyelesaikan segala kerja (1. menanda kertas jawapan pelajar dan mengisi kedalam online marksheet- peperiksaan akhir Bahasa Arab pada hari Khamis, dan hari Khamis itulah juga saya siap menanda kertas jawapan, 2. Menghantar report program Language Enhancement Program (LAC) ke Gombak, 3. Ke pejabat buku atas urusan).

Sebelum bertolak dari PJ ke Gombak (Uways ditinggalkan dahulu di IIUM Educare), saya terasa seperti “turun darah” yang menjadi salah satu tanda untuk bersalin. Agak panic sebenarnya kerana berbeza dengan Uways (pecah air ketuban). Saya sempat bertanyakan kak Zura tentang perkara tersebut. Maka atas nasihat Kak Zura, sepupu saya seorang doktor dan doktor yang akan menyambut baby agar segera dibuat pemeriksaan kalau-kalau jalan sudah terbuka.

Saya sangat risau dan “kecut perut” memikirkan banyak perkara lagi yang belum diselesaikan. Jangkaan bersalin adalah pada 28 Februari 2010 (kiraan kitaran haid) dan 19 Februari 2010 (tarikh pada scan). Baju saya, suami dan Uways yang belum berkemas, serta kereta baru kami yang dijangka akan diambil petang Jumaat ini. (Sudah bosan dengan karenah serta ragam kereta buatan Malaysia kami bertukar angin untuk mengambil kereta Toyota pula. Lebih terjamin kualitinya. Minta maaf bukan tidak menyokong kereta buatan Malaysia.)

Kami singgah ke klinik Hayati di Sri Gombak, Alhamdulillah masih belum terbuka jalan. Ini bermakna, insyaAllah mudah-mudahan kami sempat mengambil kereta petang ini dan bertolak ke Ipoh.

Solat Jumaat.

Selesai solat Jumaat di Masjid UIA, makan di Mok Ku Kafeteria di Econs (kali ini saya tidak lalu makan, saya hanya makan laksa (takut kempunan dalam pantang nanti) dan menjamah 2 mulut nasi suami. Kalau dulu suami yang banyak terkena panahan mengandung, tetapi kali ini baru saya merasakannya.

Kemudian terus ke Pj semula untuk mengambil Uways dan balik kerumah. Barang masih belum berkemas. Selesai solat Asar, salesman kereta telefon mengatakan bahawa kereta boleh diambil petang itu juga. Alhamdulillah hajat tercapai untuk mendapatkan kereta sebelum balik bercuti dan sebelum kehadiran orang baru.


Jam 6.00 petang.

(Dalam sakit-sakit pun masih sempat berposing.. :) )


Sejurus kereta diambil, kami terus ke Rawang untuk membuat sedikit penukaran tayar kereta yang sudah diidam lama. Kontraksi untuk bersalin semakin terasa.


Jam 8.30 malam.

Kontraksi terasa dengan jarak 15 minit. Saya menelefon Dr. Raofah (yang akan menyambut baby) masih sempat atau tidak untuk bertolak dari KL ke Ipoh. Insyaallah sempat katanya, tapi perlu segera bertolak. Alamak!, kami masih di Rawang, pakaian masih belum berkemas!!!.

Selesai solat dan mendapatkan penukaran tayar baru, terus pulang kerumah. Bersiap sesegera mungkin. Penat. Jam 10.00 malam kami bertolak dari KL ke Ipoh. Perut saya berkeroncong sakan. Manakan tidak hanya semangkuk laksa pada hari itu.

Debaran semakin terasa sepanjang perjalanan. Saya hanya mendiamkan diri seribu bahasa. Suami menasihati agar banyakkan berselawat dan yakin insyaAllah selamat. Perut saya lapar, kontraksi saya masih senada seperti tadi. Hanya berdoa dalam hati.

Jalan lama pula terpaksa dipilih untuk mengelakkan jam di highway memandangkan ramai yang bertolak pulang kekampung sempena cuti Raya Cina. Kalau jam di highway lagi susah.

Jam 1.00 pagi

Selamat sampai di Ipoh. Suami mengajak saya makan dahulu supaya ada tenaga untuk bersalin nanti. Ibarat orang megantuk disorongkan bantal, saya setuju. Saya teringin dari maghrib tadi nasi mamak. Ntah apa mimpinya nasi mamak yang saya teringin. Singgah di Nasmir, tidak berjauhan dari Pusat Perubatan Ar-Ridzuan.

Alhamdulillah selamat sampai di ar-Ridzuan. Jururawat yang bertugas membuat pemeriksaan bukaan. 4 cm. Kontraksi masih seperti tadi. Yang pastinya memang sakit. Sementara menunggu pemeriksaan jarak kontraksi, suami menghantar Uways ke rumah mak/abah. Bersiap semula untuk ke ar-Ridzuan.

4.30 am.

Kontraksi semakin dekat dengan jarak 5-10 minit. Suami setia menemani.

4.45 am.

Saya dibawa masuk ke labor room. Sakit hanya Allah yang tahu. Alhamdulillah setelah berjuang habis-habisan separuh nyawa, jam 5.19 am, lahirlah putera kedua kami… Welcome to the world sayang Ummi…

Terima kasih buat hubby tersayang. Kesian seharian tidak tidur. Pejam celik pejam celik sudah berempat kita..


Semoga kita terus kekal bahagia dalam RedhaNya sehingga ke akhir hayat..

10 comments:

FirJah said...

wah TAHNIAH!!! dah berempat.. bestnya...
Moga kalian sihat2 & bahagia selalu dunia & akhirat...
doakan kak jah juga moga selamat semuanya.. due 1 mei...

Abah Yie & Ummi Na said...

salam..

tahniah atas kelahiran buah cinta ke-2 kak mar :) semoga menjadi anak soleh kpd ummi dan abi...

dinaluzriq said...

terima kasih k.jah, abh yie n ummi na...

i.Allah mudah2n selamat utk k.jah utk kehadiran org baru nnti...:)

Ameen..i.Allah anak soleh..:)

Ummu Auni said...

tahniah!!

ayatulakhras said...

tahniah cg!!uways da ade geng.-hanisah-

ibunoor said...

Tahniah!!! MasyaAllah...samalah kita...berempat...2 mujahid soleh insyaAllah.

ibunoor said...

Alhamdulillah...samalah kita berempat...bersama 2 mujahid soleh...insyaAllah...

dinaluzriq said...

trm ksh..alhmdllh..i.Allah para mujahid soleh..:)

Anonymous said...

As-salam...nak tanya, brapa kos bersalin di PPI Ar-Ridzuan?

dinaluzriq said...

kos dlm seribu lebih rasanya (saya tak pasti sbb hari tu guna GL yg uia punya..blh try call arridzuan utk mklumat lnjut.. 05-2438311/2