Tuesday, January 18, 2005

Tsunami : Kombinasi yang tidak seberapa..

Marilah sama-sama kira renung sejenak kalam Allah ini..

“Apabila langit terbelah* dan apabila bintang-bintang gugur bertaburan* dan apabila lautan pecah bercampur baur* dan apabila qubur-qubur dibongkarkan*(setelah semuanya itu berlaku), mengatahuilah tiap-tiap diri akan apa yang telah dikerjakan dan ditinggalkan….dan apa jalannya engkau dapat mengetahui kedahsyatan hari pembalasan itu?*sekali lagi, apa jalannya engkau dapat mengetahui hari kedahsyatan itu?*(Hari itu ialah) hari seseorang tidak dapat memberikan pertolongan sedikit pun kepada orang lain, dan segala urusan pada hari itu tertentu bagi Allah” - ( Surah Al-Infithar)

Kedahsyatan tsunami amat menginsafkan kita. Bilangan angka kematian semakin meningkat. Hampir menjangkau 200,000. Mayat-mayat bergelimpangan. Kehancuran dan kerosakan harta benda, kehilangan sanak saudara. Semuanya Allah tarik dalam sekelip mata.

Jika kita meneliti peristiwa tragis ini, itu hanyalah kombinasi antara gempa bumi dan ombak besar sahaja yang Allah lemparkan. Namun, kesannya seperti yang dapat kita saksikan sekarang. Sesungguhnya kejadian tsunami merupaka satu peringatan Allah kepada kita. Peringatan buat insan yang masih leka dihanyut dan dibuai keasyikan dan tipu daya duniawi..

Tidak dapat dibayangkan seandainya kita yang ditakdirkan mengalami malapetaka tsunami. Pastinya kekalutan dan keadaan huru-hara yang terjadi seperti yang kita saksikan di kaca televisyen..Sungguh ngeri!..Pastinya pada tika itu, perkara yang kita fikirkan..”Ya Allah sudah kiamatkah dunia??!!”..

Marilah sama-sama kita renung dan mentadabbur sejenak..Keadaan Hari Kiamat yag Allah gambarkan didalam Al-Quran..sudah pastinya lagi Dahsyat..ALLAHUAKBAR!!..Sungguh hebat kuasaMU..Ampunilah diri kami..dan thabatkanlah diri kami di dalam AgamaMu..

“Innaddin’indallah al-Islam..”(Sesungguhnya agama disisi Allah adalah Agama Islam)

Kenapa manusia terlalu leka? Kenapa terlalu sukar untuk manusia menerima kebenaran? Kebenaran yang ternyata di depan mata..

- Bangunan masjid yang masih teguh berdiri walaupun keadaan disekilingya hancur musnah.-di Masjid Baiturrhaman di Banda Acheh, di Meulaboh, di Sri Lank..

- Seorang wanita yang terselamat di Batu Feringghi, Penang melihat ombak tidak menghempas “seseorang” yang tengah bersolat diatas batu.

- Gambar dari satelit menunjukkan pusaran air membentuk kalimah Allah di bandar Kalutara, Sri Lanka...

- Binatang sudah seminggu meninggalkan lokasi tsunami..kita dapat saksikan tiada satu bangkai binatang pun yang bergelimpangan selepas tsunami..(Semua binatang diwahyukan oleh Allah melalui malaikat).

Ini hanyalah sebahagian daripada kehebatan kuasa Allah yang Maha Esa...Sesungguhnya Allah mahukan kita sentiasa fikirkan akan kewujudan dan kebesaran Allah..The Creator of the Universe..Bagaimana kita sebagai manuasia menerima hakikat ini?..Tepuk dada..tanyalah IMAN..Wallahua’lam..









No comments: