Friday, August 26, 2011

Ramadhan ditangisi, Syawal dinanti.. :( (Ramadhan Kami)

<!--[if gte mso 9]> Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4

Sedih rasanya untuk meniggalkan bulan yang penuh keberkatan dan rahmat ini.. Bulan untuk melatih diri untuk menjadi “hari ini lebih baik dari semalam”… Semoga kita diberi peluang oleh Allah lagi untuk bertemu dengan Ramadhan pada tahun hadapan..

Biasanya kami sekeluarga akan bersolat tarawikh di Masjid UIA. Itupun kalau Abi tidak ada kuliah. Kalau tidak, Uways dan Umayr lah ahli jemaah tetap Ummi (yang akan “membuat onar” di dalam bilik…hehe)

Sebelum ke Masjid (malam pertama tarawikh-sangat excited 2 hero ni)


Sepanjang Ramadhan kali ini, 2 kali saya ke Bazar Ramadhan, itupun hanya sekadar membeli Vadee & Masalodeh kegemaran Abi (yang dekat Greenwood). Kurang berselera untuk membeli juadah yang lain. Lebih baik menyediakan juadah iftar sendiri. Walaupun yang simple-simple sahaja. Takut (ragu-ragu) juga apabila melihat cara orang yang menjual. Berhati-hatilah kita dalam membeli “santapan fizikal” kerana ia mempengaruhi “santapan rohani”. Seperti nasihat Prof. Muhaya dan Bak kata Abi, “takut kalau makanan yang dibeli itu disediakan oleh mereka yang tidak bersolat dan menutup aurat”. Tetapi saya yakin dan percaya, dari penampilan dan kebersihan si penjual itu, kita (saya dan saudara yang membaca ini) sebagai manusia biasa yang serba kekurangan, tidak mampu menilai manusia,namun boleh berfikir secara waras dalam aspek ini..

No comments: